Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Zoltán Petra / Képalkotás alapszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Zoltán Petra / Képalkotás alapszak

„Művész hallgatóként egy olyan közeg a legideálisabb a szakmai fejlődéshez, amely nyitott, szabad szellemű, inspiratív és jó hangulatú környezetet kínál, illetve amely a személyiségfejlődés lehetőségét is magában hordozza, a METU hallgatójaként pedig részesévé válhattam egy ilyen közösségnek.”

Zoltán Petra Képalkotás alapszakunk képalkotás szakirányán diplomázott, számára az alkotás minden, ezért is választotta ezt a szakot, mert itt úgy érezte sok mindenben kipróbálhatja majd magát.

Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Eddigi életem során mindig hangsúlyos szerepet kapott az alkotás, valamint a kreatív önkifejezés igénye és vágya a mindennapjaimban. Az alkotás számomra egyaránt jelenti a szabadságot, a tanulást, a terápiát és a kommunikációt. Ez az a terület, amelyben egyértelműen megtaláltam önmagamat, és amelynek révén a számomra legideálisabb és legörömtelibb módon képes vagyok reagálni mind a külvilág, mind saját magam impulzusaira. 


  


Miért ezt a szakot választottad?
Amikor szakot választottam, még nem voltam teljesen biztos abban, hogy pontosan melyik vizuális területtel szeretnék foglalkozni, sokkal inkább a különféle képalkotási technikák és műfajok megismerésének vágya motivált. Azért döntöttem a Képalkotás alapszak mellett, mivel lehetőséget adott arra, hogy egyaránt kipróbálhassam az alkalmazott grafika, illetve a szuverén művészet területein való alkotói munkát, ezáltal pedig egy szélesebb spektrumú vizuális gondolkodásmódot ismerhettem meg.

Mi inspirál?
Általában a személyes érzelmi impulzusok képesek a leginkább inspirálni, valamint ha egy olyan közösség részese lehetek, amely emberileg és szakmailag egyaránt képes stimulálni, felszabadult kísérletezésre és fejlődésre ösztönözni. 

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 
Kedvenc egyetemi munkáim közé sorolhatóak az utolsó évemben készített plakátok, amelyek a tipográfiával való ismerkedésem időszakához köthetőek. Ezek a munkák egy olyan időszakot kísérnek végig, amely során rájöttem, hogy mely az a vizuális terület, ami egyaránt képes megadni a kellő biztonságérzetet, ugyanakkor a szabad kísérletezés lehetőségét is, ezek a tényezők pedig felszabadító jelleggel hatottak a vizuális önkifejezésemre. Végül a diplomamunkám koncepciója is nagyrészt ezekből a plakátokból forrt ki.

  

Szintén az utolsó évem során készített fotogramok is a legkedvesebb munkáim közé tartoznak. Nagyon élveztem, hogy kipróbálhattam analóg fotótechnikai eljárásokat is, ezáltal még több képalkotási lehetőséget és aspektust felfedezve. 


  


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
A diplomamunkám egy 21 darab munkából álló plakátsorozat, amely a Versplakátok a kreatív tipográfia műfajában címet viseli. A plakátok digitális technika és a kreatív tipográfia eszköztárának alkalmazásával, valamint a saját rövidebb terjedelmű írásaim feldolgozásával készültek el. Ezek a versek egyfajta emlékek, személyes világom hű lenyomatai. A verseim javarészt a saját élményeimből, valamint általam átélt és érzékelt hangulatvilágokból táplálkoznak, emiatt rendkívül szuverén hangvételűek is, ami sok esetben a közérthető fogalmazás lehetőségét csökkentheti, ugyanakkor remélem, hogy mások belső világának szitáján átrostálódva az olvasók és a nézők a saját emlékképeikre ismerhetnek ezekben a versekben, plakátokban. 

A témaválasztást illetően jelentősen befolyásolt az a tényező, hogy az írás mindig is ugyanakkora hangsúllyal volt jelen az önkifejezésemben, mint a vizualitás. Utolsó évem során egy kötelező tantárgyam keretein belül megismerkedhettem a tipográfiával, mint művészi kifejezési forma, és ez az addig számomra ismeretlen művészeti ág erőteljesen felkeltette az érdeklődésemet, ami azt eredményezte, hogy elkezdtem a kreatív tipográfiával tartósan foglalkozni és kísérletezni. Amikor a diplomamunkám témaválasztására került a sor, úgy gondoltam, hogy a tipográfiai plakát bizonyulhat a legalkalmasabb vizuális platformnak a verseim feldolgozásához, mivel a tipográfiával való munka felszabadító jelleggel hat a vizuális önkifejezésemre, valamint a plakát műfaja egyaránt alkalmas az átadni kívánt üzenet tiszta és gyors lefolyású kommunikációjára, és az egyéni alkotói hang kifejezésére is. 


  


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Sok olyan képalkotási technikát kipróbálhattam, amiket azelőtt nem ismertem, vagy távol álltak tőlem. Emellett az évek során felismerhettem, hogy melyik területek az erősségeim, valamint fejleszthettem azokat a képességeimet is, amelyek gyengébbek voltak, ezzel együtt pedig elkezdett bennem körvonalazódni, hogy milyen területek mellett képzelem el a jövőmet a szakmában. Továbbá a METU visszaadta számomra azt a bizonyosságot, vágyat és örömöt a művészettel és az alkotói tevékenységgel kapcsolatban, amit a korábbi, szintén művészeti tanulmányaim során elvesztettem. 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Úgy vélem, hogy művész hallgatóként egy olyan közeg a legideálisabb a szakmai fejlődéshez, amely nyitott, szabad szellemű, inspiratív és jó hangulatú környezetet kínál, illetve amely a személyiségfejlődés lehetőségét is magában hordozza, a METU hallgatójaként pedig részesévé válhattam egy ilyen közösségnek. 


  


Hogy érzed magad frissdiplomásként?
Egyelőre még szokatlan a tudat, hogy lediplomáztam, valamint hogy ezzel együtt ismét lezárult egy korszak az életemben, viszont természetesen örülök, hogy diplomát szereztem, valamint hogy a diplomaszerzésem összességében egy jelentős mértékű fejlődéssel és sikerekkel övezett út volt. 

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Többnyire teljesen pozitív élményként maradt meg bennem a diplomavédésem emléke, még annak ellenére is, hogy rendhagyó módon, online került rá sor. Úgy gondolom, hogy a megváltozott helyzet nehézségei ellenére is gördülékenyen, illetve jó hangulatban telt a diplomavédés, amely még a feszültséggel teli szituációkat is kellően jól oldotta. 

Milyen terveid vannak a jövőre?
Reményeim szerint folytathatom tanulmányaimat Tervezőgrafika mesterszakon, szeretném megismerni az alkalmazott grafika olyan ágait, amelyekben eddig még nem próbálhattam ki magam, illetve a meglévő tudásomat és tapasztalataimat tervezem tovább mélyíteni.