Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Dénes Nándor / Média design nagykövet 2020 | Budapesti Metropolitan Egyetem

Dénes Nándor / Média design nagykövet 2020

Nándi Média design alapszakunk harmadéves hallgatója, Szabó Vikivel együtt a Média design terület nagykövete. Évek óta lelkes és nagyon aktív tagja Művész Marketing Hallgatói Teamünknek, nyílt napunkon és az Educatio kiállításokon is találkozhattok vele, emellett minden szakmai eseményen élen jár, ahol a média designerek munkáit szeretnénk közérthető módon bemutatni és testközelbe hozni.

 

Milyen érzés, hogy Téged választottak területed, szakod nagykövetének, mit jelent ez számodra? 
Nagy megbecsülésnek értékelem, hogy képviselhetem a szakomat, és a szak hallgatóit. Elhivatott vagyok, hogy másnak is bemutassam, hogy milyen elképzelhetetlen felfedezés a Média design szakra járni. 

Miért ezt a szakot választottad? 
Egy olyan egyetemet próbáltam keresni, ahol tanítanak 3D-t és animációt, ekkor találtam rá a képzés sokrétűségére, így óriási öröm volt számomra, mikor kiderült, hogy felvettek.

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 
Itt ismerkedtem meg a Marketing Hallgatói Teammel, akiket második családomnak tekintek. Rengeteg barátságot kötöttem, számos eseménynek lehettem részese.  Azért is érdemes a METU-t választani, mert itt születnek a legjobb, legfelejthetetlenebb kalandok. Persze az órák is fontosak, de ami engem megfogott, az a közvetlenség és a szabadság, amit itt kaptam.  



Mesélj arról kicsit, hogy milyen feladatokkal kell/kellett megbirkóznod az egyetemi évek alatt!
Első félévben főként grafikai feladatokat kaptunk, illetve volt egy játékkészítős feladat is a 2. félévben. A második évben a 3D és az animáció kapott nagyobb figyelmet illetve elvétve tanultunk forrasztani, illetve mechanikai dolgokat, a 3. év pedig izgalmas és konkrét projekt feladatokat tartogat számunkra.

Melyik tantárgy miben segít/segített Neked?
A 6 félév alatt sokféle tárgyunk van: valamelyik a 3D-ben, míg más tantárgy a grafikában nyújt segítséget, de volt olyan is, ami pedig a szakdolgozatíráshoz adott mankót.

Mit találtál a legizgalmasabbnak?
Amikor saját 3D animációt kellet készíteni egyedül, mert mindegyik folyamat nehéz, de annál izgalmasabb: nem véletlen, hogy a nagyjátékfilmeket nem egy ember, hanem több ezer dolgozik, hogy mi nézők élvezhessük az egész estés családi animációt.


         


Melyik volt a kedvenc projekted és miért?
A játékkészítés. Az egyik óránk projekt feladataként azt kaptuk, hogy készítsünk egy játékot és egy hozzá illő joystick-et, ami mindenki számára sok fejlesztést és segítséget igényelt, de csapatban tudtunk dolgozni és így készítettünk egy szerintem nagyon király játékot, amit aztán a félévi bemutatónál ki is lehetett próbálni. Főként csapatban szeretek dolgozni, ezért is ez a kedvenc projektem.

Melyik okozta a legnagyobb fejtörést?
Másodévben készítenünk kellett egy motion capture alkalmazást, ami jelentősen meghaladta a képességeinket, de már most látom, hogy nemsokára meghozza a sok kemény munka a gyümölcsét.

Mire vagy a legbüszkébb? Milyen sikerek vannak a hátad mögött?
Talán amire a legbüszkébb lehetek, az a 3D modellem: egy belső teret modelleztem meg egy kályha fénye mellett, ami szintén a modellezés része volt.


   


Hogyan látsz hozzá egy-egy feladat megoldásához?
Szinte bármelyik projekt esetén az első lépés mindig a brainstorming vagyis az ötletelés, ezt követi a skiccek megrajzolása, majd pedig a többi lépés. Az első kettő a legfontosabb, amivel szerintem el kell kezdeni egy feladat megoldást.

Mennyire kell együtt dolgoznod a csoporttársaiddal vagy más szakosokkal? Ki tudod használni azt az előnyt, hogy ennyiféle terület/szak van az egyetemen?
Általában egyedül kell megcsinálnom a feladatokat, de csapatban is megállom a helyem, nem sokszor kell együtt dolgozni, de amikor együtt kell kooperálni, akkor az is megy. Eddig más szakokkal nem igen volt közös együttműködés, pedig szívesen együtt dolgoznék például a filmesekkel vagy az animációsokkal egy-egy projekt erejéig.

Hogyan fogalmaznád meg, miről szól a te területed?
Az én területem összefogja azokat a képzéseket, amiket itt lehet tanulni. „A média design egy olyan szak, amivel egy külön iskolát lehetne indítani"- így fogalmazta meg annak idején a szakvezetőnk a média design fogalmát, és ez anno nagyon megmaradt bennem.

Mivel foglalkozik az, aki a te szakodon tanul?
A média design szerintem az egyik legsokrétűbb szak: foglalkozik grafikával, 3D-vel, animációval, filmmel és fotózással, illetve ami napjainkban a legnépszerűbb, legalábbis a mi köreinkben, a játékfejlesztéssel.


      


Hogy látod, akik már végeztek hogyan tudnak elhelyezkedni? Mivel foglalkoznak?
Legtöbbjük saját vállalkozást indított, de ismerek olyat, aki a médiában helyezkedett el.

Mivel szeretnél Te foglalkozni a jövőben?
Főként rendezéssel, bár az még odébb van, de a 3D és az animációs tevékenységeket is egyformán élvezem, így ezekben a pozíciókban is el tudom magam képzelni.

Milyen programokat, kiállításokat, szakirodalmat, könyvet ajánlanál, hová menjen el az, aki érdeklődik a területed iránt?
Sajnos a mi szakunk még elég új Magyarországon, így nem igen találni olyan szakirodalmat, kiállítást, könyvet, ami magyarul van. Érdemesebb külföldi szakirodalmak után kutatni, illetve világkiállításokat, installációkat meglátogatni vagy pedig megnézni YouTube-on.

Milyen online felületeket böngésszen, kövessen az, akit érdekel a te területed? (pl a te kedvenc fb és insta oldalaid)
Én leginkább a behance.net illetve a pinterest nevű oldalakat ajánlom, onnan lehet a legtöbbet inspirálódni, de ez nem csak az én szakomra érvényes.


   


Mivel töltöd a szabadidődet?
A szabadidőmben általában sorozatot nézek vagy pedig 3D modelleket vagy animációt készítek, esetenként előfordul, hogy olvasok.

Milyen koncertet ajánlanál?
Mivel a szakon van egy olyan óránk, ahol zenével foglalkozunk, így ha zenéről van szó, szinte bármilyen koncert megteszi, főleg ha van visual (a koncert közben lévő vetítés és fényjáték), tehát főleg vizualizált koncerteket javasolnék.

Milyen tanácsot adnál a most felvételizőknek?
Ne féljen kimutatni a szeme fehérjét, legyen bátor, merész és elszánt, ez az, ami a művészt művésszé teszi. Illetve még egy dolog, ami fontos: tudd eladni magad! Mesélj magadról, majd a munkáidról, merd dicsérni és kritizálni a saját munkádat, sőt, akkor is kritizáld a, ha szerinted úgy jó, ahogy van ; )

Mivel, hogyan készüljenek? Hogyan állítsák össze a portfóliójukat?
Egy jó portfólió nem attól lesz jó, hogy sok munkát raksz bele, a munkáid minőségétől is függ, illetve, hogy azzal együtt hogyan mutatod be magad. Nagyon fontos, hogy el tudd mondani a „miért” kérdésekre a választ: miért így, miért ezzel a technikával. Média design szakon szinte végtelen lehetőség van fotótól kezdve az animációig, játékokig, én mindenből raktam bele egy kicsit. Nem baj, ha nem tudsz mindent, például programozni, azt kell megmutatnod, amit tudsz! A lényeg, hogy el tudd magad adni a közönségnek, jelen esetben a felvételi bizottságnak.


   


Vegyenek-e részt, járjanak-e felvételi előkészítőre?
Nem tenném kötelezővé, de ajánlott részt venni rajta, ez egy lehetőség, hogy jobban megismerjék az ottani tanárokat, illetve, hogy milyen érzés egyetemre járni.

Neked milyen élmény volt a felvételi?
Egy nagyon kellemes élménnyel térhettem haza a felvételiről, és jó pár baráttal. Úgy éreztem magam bent, mintha egy pikniken vettem volna részt, akikkel együtt voltunk, próbáltunk ismerkedni, ami természetesen oldotta a feszültséget, így a felvételi beszélgetés is könnyebben ment.

Csinálnál-e valamit másképp, ha most állnál a pályaválasztás, felvételi előtt?
Semmiképp sem, minden úgy jó, ahogy van, talán egy kicsit több mindent tennék a portfóliómba, de nem biztos, hogy a több, az jó.