szól…
A szakról röviden
Minden, ami körülvesz minket, design. Tervezett tárgyak, terek és folyamatok alakítják az életünket. A képzés a tág értelemben vett környezetünk megismeréséhez és elemzéséhez kínál ismereteket, a kortárs kultúra és társadalom jelenségeit segít megérteni.
A designkultúra tanulmányokban azonos hangsúllyal kapnak helyet az elméleti és a gyakorlati ismeretek. A hallgatók tanulnak design- és művészettörténetet, média-, design és művészetelméletet, műkritika írást, emellett tárgy- és képalkotó kurzusokon gyakorlati tudást is szereznek a művészi és tervezői munkáról. A képzés alapvető marketing és kommunikációs ismereteket is nyújt, és több kurzusban lehetőséget kínál a csapatmunka előnyeinek és kihívásainak megismerésére, művészhallgatókkal közös projektekben is. A szak elvégzése az önálló tudományos kutatásra is felkészít. Az oktatás az egyetemi campusok mellett művészeti helyszíneken, galériákban, design műhelyekbe tett látogatásokon és szakmai kirándulásokon zajlik.
A szakon végzett hallgatók jártasságot szereznek a kulturális jelenségek ismeretében és elemzésében. Tudásukat design és művészeti szervezetek, projektek és rendezvények, valamint designhoz és művészethez kapcsolódó cégek munkatársaiként hasznosíthatják. Design magazinok szakíróivá válhatnak és önálló kutatásokat végezhetnek.
Mit tanulhatsz nálunk?
- a design fontosabb hazai és nemzetközi irányzatait, személyiségeit, kihívásait és elméleteit
- a kortárs 20. századi művészet legfontosabb irányait, legjelentősebb alkotóit
- hogyan írj cikket, kritikát design vagy művészeti témában
- a kreatív iparágak jellemzőit , stúdiólátogatásokkal
- kortárs kiállítások szervezésének, tervezői stúdiók, galériák működésének folyamatát
- marketing és kommunikációs ismereteket
- hogyan tudod szakértelmeddel segíteni az alkotótevékenységet és annak bemutatását
Felépítése
- a design története, elmélete, intézményi rendszere, aktuális trendjei, kihívásai
- művészettörténet és művészetelmélet, különös tekintettel a legújabb irányzatokra
- kreatívipari, marketing és kommunikációs ismeretek
- társadalomtudományi ismeretek
- kritikaírás, kiadványszerkesztés
- alkotás a gyakorlatban: tárgy- és környezetkultúra, gyakorlati kurzusok, tér, forma és vizuális alkotás
- online felületek kezelése, design és művészeti kommunikáció
Tantervek:
Specializációk
Designblogger, designelmélet
Designblogger
- A Designkultúra BA szak Designblogger specializáció képzésének célja, hogy a hallgatók a megszerzett speciális elméleti és gyakorlati tudás birtokában az online média változatos és friss műfajaiban (blog, vlog, weboldal, közösségi felületeken) legyen képesek magas szinten bemutatni és kommunikálni a kortárs nemzetközi és hazai design legkülönfélébb területein jelentkező kihívásokat, trendeket, jelentős képviselőit. A képzés egyben felkészíti a hallgatókat, hogy tanulmányaikat a Design- és művészetmenedzsment MA szakon folytathassák, ahol további ismeretekkel bővíthetik eddig megszerzett tudásukat, és szakmailag hitelesen, akár önállóan is kezdeményezőn léphessenek fel a design világában.
- Specializáció-felelős: Prof. Slézia József PhD Habil.
- Minimum létszám: 10
- Maximum létszám: 25
Designelmélet
- A Designelmélet specializáció kurzusain megszerezhető tudás a design és művészeti folyamatok mélyebb megértésére irányul, és a hallgatókat önálló kutatás elvégzésére készíti fel.
- A specializáció elemzés és kutatás fókuszú képzés, melynek során a hallgatók megismerik a művészeti és design intézményrendszert. Azokat a folyamatokat, amelyek keretein belül egy művészeti vagy design produktum (termék vagy szolgáltatás) létrejön és működni tud.
- A specializáció keretében a hagyományos tantermi oktatás mellett design bemutatókon, műhelyekben tartott órák is helyet kapnak. A kurzusokon teljesítendő feladatok is a kutató, elemző készség fejlesztésére irányulnak. A specializáció jól előkészíti a mesterszakos tanulmányokat. A hallgatók a képzés során biztos alapokat szereznek a művészeti menedzsment MA szak elvégzéséhez.
- Specializáció vezető: Szőke Katalin mesteroktató
- Minimum létszám: 10
- Maximum létszám: 25
A specializációk megfelelő jelentkezőszám esetén indulnak. Ezen specializációk indítását az Egyetem nem garantálja.
Elhelyezkedés
- design és művészeti szakíróként a nyomtatott és az elektronikus médiában
- design és művészeti galériákban, intézményekben
- design és művészeti rendezvények, projektek (pl. fesztiválok) szervezőjeként
- design és művészeti vállalkozásoknál elemzőként, szervezőként
Főbb témakörök
- kortárs nemzetközi és hazai design
- ökotudatos design
- design kommunikáció;
- kortárs művészeti trendek
- kreatívipari ismeretek
- designkultúra az interneten
- médiaműfajok,
- digitális médiafelületek
- szociálisan érzékeny design
- design- és művészetelmélet
- fenntartható társadalom
- design- és művészettörténet
- design- és művészeti intézmények
- műhely projektek
- kritikaírás
- projektmenedzsment.
Sikereink
FŐBB HALLGATÓI PROJEKTEK:
- MADEINHUNGARY+MEED kiállítás
- SZÖVETSÉG’39 workshop-program
- SZAKMAI NAPOK - UTAK:
- Angewandte Kunst Museum, Bécs
- Neuen Sammlung, München
- Vitra Design Museum, Weil am Rhein
- Triennale Design Museum, Milánó
- Kunsthistorisches Museum, Bécs
- Bauhaus Archiv, Berlin
- iSaloni, Milánó
Kapcsolódó képzések
Ők is nálunk tanultak
- Albakus Nóra (Volt)
- Borbényi Barbara (Solinfo Group)
- Farkas Júlia (B32 Galéria)
- Fejes Petra (Madhouse)
- Káldi Detti (Budapesti Operettszínház)
- Kele Kitty (Solinfo Group)
- Keserű Balázs (FreylerArt Gallery)
- Lugosi Blanka (Capa Központ)
- Maróti Tímea (ACG Budapest)
- Motesiczky Bori (Möbelkunst Design Vásár)
- Olajos Krisztina (SIL Design)
- Torossy Johanna (Trafó House)
- Vadász Emese (Joy Magazin)
- Tóth Gréta (LumoConcept)
- Zelei Krisztina (Art Market)