Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Szurduk Dóra / Építőművész MA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Szurduk Dóra / Építőművész MA

A tanáraink nem szabták meg, hogy mit és hogyan kell csinálunk, csupán terelgettek minket az általunk vezetett úton, mely során, ha azt is éreztük, hogy elvesztünk, a tanácsaik és segítségük által mindig kitisztult a követendő ösvény, mely elvezetett a végleges produktumhoz.” 

 

Szurduk Dóra a METU Építőművész mesterszakán diplomázottJó érzéssel tölti el, hogy hétköznapi problémákra egyszerű, kézenfekvő megoldásokkal tud reagálni szakmáján belül. A Környezetkultúra alapszak elvégzése után egyértelmű volt, hogy tanulmányait a mesterszakon folytatja.  

 

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad, mi inspirál? 

Folyamatos késztetést érezek az alkotás iránt, egyszerűen azt érzem, hogy ebben tudok kiteljesedni. Szerintem rengeteg különböző művészeti ágnak az ötvözete az építészet, emiatt is érzem azt, hogy jelenleg egy végtelen út elején bandukolok 5 évnyi egyetemi képzés után. Jó érzés hétköznapi problémákra egyszerű, kézenfekvő megoldásokkal reagálni. A Környezetkultúra BA szak után egyértelmű volt, hogy folytatom a tanulmányaimat a mester szakon. 


Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

A mester képzés első félévében lehetőségünk volt részt venni az újpesti víztoronyra kiírt ötletpályázaton. A pályázat célja, hogy a víztorony és a körülötte lévő terület kihasználatlansága végett egy teljesen új funkcióval ellátott létesítményt és környezetet biztosítsunk a környéken lakók számára.  

Az újpesti víztorony újragondolása során egy olyan teret hoztunk létre, amely új esélyt ad a környékbeli hátrányos helyzetből induló gyermekek és fiatal felnőttek számára. Célunk egy közösség alkotó helyszín tervezése a kültéri és a beltéri terek kihasználásával. Az intézmény iskola előkészítőnek, korrepetálásnak és művészeti és kreatív, sport foglalkozásoknak ad helyet az óvodások és a kisiskolások számára. A fiatal felnőtteknek pedig átmeneti szállást kínál, a felnőtté válás utolsó szakaszában. A torony megtekintése után azt a következtetést vontuk le, hogy az egybefüggő belső teret mindenképpen szeretnénk megtartani. A toronyra kívülről úgynevezett protéziseket helyeztünk el, melyekben a foglalkozásokat tartják. A protézisek méreteit a meglévő tartószerkezet méreteiből alakítottuk ki. A hullámzó betonfödém felveszi a környezet ritmusát, tükrözi a hely hangulatát. a födém alakját és pozícióját a környezet adottságai mentén alakítottuk. Az így létrejött födém szerkezet, vagyis a lebegő tető a park második rétegeként funkcionál, egyfajta szociális védőhálóként, védőernyőként. 

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 

A diplomamunka az egyetemi éveinket lezáró végső feladat. Ezzel a munkámmal zártam az egyetemi tanulmányaimat, ezért számomra létfontosságú volt a téma választás során, hogy egy olyan projektet válasszak, melyhez lelkileg és szellemileg is maximálisan tudok kötődni. Tíz évesen lettem tagja a gyermekvasutas közösségnek, ahol az első hat évben pajtásként majd további hat éven keresztül önkéntes ifivezetőként segítettem a gyermekeket foglalkoztató intézmény munkáját. Az itt eltöltött 12 év a gyermekkoromat jelenti számomra. Így egyértelmű volt, hogy a diplomamunkám során a hűvösvölgyi gyermekvasutas otthon revitalizációjával szeretnék foglalkozni. A tervezés közben a végleges formát a meglévő környezet alapján alakítottam. A hozzáépítések a funkciónak megfelelően, parazitaként kapcsolódnak rá a meglévő épületre. A belső terek kialakításánál az épület körül található növényzet struktúráját vettem alapul. Az alaprajzi koncepció egyik legfontosabb pontja a logikus térbeli sorrend kialakítása volt, miközben a belső terekben a természet közeliség létrehozása ezzel egyszerre jön létre. A földszinten egy szabályos tengelyen belső növény szigeteket hoztam létre, melyek között privát, elzártabb zónák alakultak ki. 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt? 

Az egyetem rengeteg opciót kínál, viszont meg kell tanulni élni is ezekkel az lehetőségekkel. Az elmúlt 5 év során megragadtam minden ilyen alkalmat (2 félévnyi Erasmus, 3 építőtábor, pályázatok stb.), mely során megszerzett tudásom az egyetem befejeztével tudom kamatoztatni. 


Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak? 

Az egyetemi évek alatt gyakorlatilag azt csinálsz, amit szeretnél. Szabad kezet kapnak a hallgatók egy-egy tervezési feladat közben, és ezt a szabadságot ki is kell használni, mert a “művészi én” ezekben a mentorok által teremtett szituációkban tud kiteljesedni. A tanáraink nem szabták meg, hogy mit és hogyan kell csinálunk, csupán terelgettek minket az általunk vezetett úton, mely során, ha azt is éreztük, hogy elvesztünk, a tanácsaik és segítségük által mindig kitisztult a követendő ösvény, mely elvezetett a végleges produktumhoz. 


Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 

Ezen a helyen senki nem mondja meg neked, hogy milyennek kell lenned, nincs egy szabály, amit mindenkire rákényszerítenek, és csak akkor leszel sikeres, ha az előre kitaposott utat járod. Mindenkinek a saját képességei szerint segítenek, hagynak úgy kibontakozni, ahogy te szeretnél. 


Milyen terveid vannak a jövőre? 

Ebben a szakmában nincs egy lista, melyen kipipálhatjuk az eddig megszerzett tudásunkat, majd az egyetemi évek befejeztével és a diplománk megszerzésével minden pont ki lett pipálva. Azt érzem, hogy az elmúlt öt év után kaptam egy olyan kezdő löketet és tudást, amivel egyénileg is el tudom kezdeni a saját utamat, de folyamatosan fejlesztenem és bővítenem kell a tudásomat ahhoz, hogy versenyképes félként a szakmában maradhassak. 

Tedd meg karriered következő lépését a METU mesterképzésén - ismerd meg Építőművész mesterképzésünket!