Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Szabadszállási-Tóbi Zina / Kézműves tárgykultúra BA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Szabadszállási-Tóbi Zina / Kézműves tárgykultúra BA

Pozitívan éltem meg az itt eltöltött éveim alatt, hogy egy nagyon kedves, segítőkész és elfogadó közösség tagja lettem, legyen bármilyen stílusod, lehetsz akármilyen itt nem számít, a hallgatók és az oktatók megtalálják a módját hogyan fejezd ki vagy találd meg még inkább önmagad. 


Szabadszállási-Tóbi Zina a METU Kézműves Tárgykultúra alapszakán diplomázott, és a művészet megannyi formája iránt érdeklődik gyermekkora óta. A jövőben szeretne elvégezni egy mesterképzést, és tovább tevékenykedni a szakmában, illetve formatervezőként is szeretné kipróbálni magát, de a fő célja, hogy minél nagyobb nyomot hagyjon a világban. 

 

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad, mi inspirál? 

A művészet megannyi formája iránt érdeklődöm kis korom óta. Bár nem ez az első terület, amivel foglalkozom, ugyanis ezelőtt 5 éven keresztül dekoratőrnek tanultam, ami nagyon jó bevezetést nyújtott számtalan szakmába, mégis úgy döntöttem gyerekkori álmomat sem szeretném veszni hagyni és kipróbálni magam, mint ékszer és kiegészítő tervező. Mindig is vonzott a divat világa, de nem igazán az öltözék inkább a kiegészítők hoztak lázba. Többek közt azért is választottam ezt a szakot, mert itt ékszerek és kiegészítők tervezésével és kivitelezésével is egyaránt foglalkozhattam. 


Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

Nagyon izgalmasnak tartottam a feladatokat, amikben kibontakozhattunk. Egyik kedvencem a "Hang, ami körülvesz", amiben olyan struktúrák létrehozásával kísérleteztem, ami mozgás vagy különféle külső ingerek hatására hangokat képeznek, ennél a kollekciómnál a Foley Art művészeti ágazatból inspirálódtam, ami a filmkészítésben a mindennapi hanghatások reprodukcióját hozza létre, olyan tárgyakkal amikre nem is gondolnánk, ebből a gondolatból kiindulva olyan felületeket készítettem, amik eltakarják a hangképző tárgyakat, így utalva az ágazat titokzatosságára és becsapva az emberi érzékeket. Ezekből kiindulva készítettem különféle hangreprodukciókat képző maszkokat. A kollekció öt kiegészítőből áll. Koncepcióm, erre visszautalva filmszerű: a Földön egy fajta sugárzás okozta génmutáció lépett fel az emberek körében, ezek testi elváltozásokkal jártak, és száj híján más kommunikációs eszközökhöz kellett folyamodniuk. A maszkok különböző hangokat képeznek, amivel képesek kommunikálni egymás közt. A kollekciómmal többek között az éppen tomboló COVID-19 járványra is szerettem volna reflektálni mind a koncepciómban, mind anyaghasználatban. 

Konzulens tanár: Poppre Orsolya 

Fotó: Nagy Janka Gabriella 

Modellek: Nagy Nikolett Colette, Joó Attila Márk 

Smink: Kovács Dorina 

 

A másik nagy kedvencem, egy szabadon választható ellentétpárra épülő kollekció tervezése volt, akkoriban egy számomra nagy veszteség ért, ami kívülről nem is igazán volt látható, bennem mégis tombolt a gyász, ezt kifejezve az agresszív-szelíd ellentétpárt választottam. Nagyon érdekesnek tartottam, hogy ennyire ellentétes érzelmeket hogyan lehet egy pillanatban megélni, és mint számos művész, nem mondanám magam a szavak emberének, inkább tárgyaimmal fejezem ki érzelmeimet. Kiegészítőimben az agresszív-szelíd ellentétpárt mind anyaghasználatban, mind színeiben és testen való elhelyezésében igyekeztem kifejezni. Kollekcióm három darabból áll, amik a Kontraszt, Határ és a Burok fogalmakra épülnek. 

Konzulens tanár: Börcsök Anna 

Fotó: Birtalan Bernadett 

Modell: Gyenes Nikol, Elmagic Agency 

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 

Diplomamunkám a "FLUSH" címet kapta, ami az alkohol eufórikus és érzelmi hatásaira épül. Napjainkban az alkohol fogyasztás több millió embert érint. A fiatalok körében nagy általánosságban cél a kikapcsolódás, egy kis szórakozás, a stressz és a bánat elkerülése, a szabadságérzet és a mámor elérése. Ugyanis a szórakozás és boldogságunk megteremtése pont ugyanannyira fontos szerepet játszik létfenntartásunkban, mint az alvás és az evés. Ám a kedvező környezet miatt az emberek könnyen túlzásba vihetik a mámor fokozását, annak hatásainak ismerete nélkül. 

A mikrobiológiából kiindulva hétköznapi tárgyak és ételek mikroszkópikus képét, illetve mikrobiótáinak hatásait vizsgálva az alkohol sokszínű mikrokozmoszát fedeztem fel és vizsgáltam meg. Kutatásaim alapján az alkoholfogyasztást számtalan inger kiválthatja, de túlnyomórészt visszavezethető lelkieredetű sérülésekre, okokra. Ezen esetekben hiába kezdünk neki a szeszesitalfogyasztásnak, azzal a szándékkal, hogy egy kicsit jobban érezzük magunkat és szórakozzunk. Néhány esetben az alkohol egy teljesen másik irányt vesz és akarva-akaratlanul más hatást ér el. Felmérésem és tapasztalataim szerint a túlzott alkoholfogyasztás két féle reakciót válthat ki belőlünk, mikor az agyra gyakorolt hatása révén eufórikus állapotokat idéz elő, illetve amikor a mámoros állapot helyett, az alkohol a lelkiállapotunkra kezd hatással lenni. Ezen állapotban az alkohol által kiváltott érzelmek egy teljesen más irányt vesznek, nem a látásra, a bódultságra és a boldogság elérésére törekszik, hanem a lelkiismeretünkre hat és minden problémánk és lelki sebünk kiélesedik, érzelmeink elárasztanak minket a reménytelenség és a szomorúság érzetével.  

Ezt a folyamatot három fázisra tagoltam, ezen fázisokból készítettem el ékszer kollekciómat, ami három brossból áll.  

Kiegészítő kollekciómat az alkohol okozta eufórikus állapotok fejben lezajló víziói inspirálták, ezen folyamatot hat fázisra tagoltam, minden maszk és szemüveg egy-egy fázist mutat be, illetve viselőivel azt az állapotot érzékeltetik. 

Témavezető: Poppre Orsolya 

Konzulens: Börcsök Anna, Jermakov Katalin 

Fotó: Nagy Janka Gabriella 

Modell: Nagy Nikolett Colette 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt? 

Nagy köszönettel tartozom oktatóimnak, akiknek köszönhetően minden számomra idegen anyag szakszerű használatát és tárgyaim professzionális kivitelezését is elsajátíthattam. Megtanulhattam minden szükségszerűt a fémművességről, a bőrművességről, plexiről, műgyantáról, kerámiáról, kollekció tervezésről, bármiről, ami iránt érdeklődtem. Emellett nagyban hozzájárultak és segítettek, hogy megtaláljam önmagam és az utamat. 


Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak? 

Számomra fontos volt, hogy adottak legyenek a lehetőségeink, elméleti és gyakorlati szinten is. Véleményem szerint, hogy neves szakmabeliek legyünk, nélkülözhetetlen a művészeti szaktudás. Én nagyon örültem neki és fontosnak is tartom, hogy oktatóink mai napig aktívan tevékenykednek szakterületükön, így naprakész szaktudást kaphatunk. Ugyanis szerintem fontos a történelem, a régi módszerek, a hagyományok és a több évszázados szakmai tapasztalat, de nélkülözhetetlennek tartom, hogy tartsuk a tempót a technikai fejlődéssel és a kortárs művészettel, ebben a felgyorsult világban, ugyanis sokszor nyújtanak egyszerűbb és gyorsabb megoldást. Mindezeket tudva pedig mérlegelhetjük, hogy hogyan hasznosítjuk és vegyítsük saját stílusunkkal. 


Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 

Pozitívan éltem meg az itt eltöltött éveim alatt, hogy egy nagyon kedves, segítőkész és elfogadó közösség tagja lettem, legyen bármilyen stílusod, lehetsz akármilyen itt nem számít, a hallgatók és az oktatók megtalálják a módját hogyan fejezd ki vagy találd meg még inkább önmagad. 


Milyen terveid vannak a jövőre? 

A jövőben szeretnék elvégezni egy mesterképzést, és szeretnék tovább tevékenykedni a szakmában, illetve formatervezőként is szeretném kipróbálni magam, de a fő célom, hogy minél nagyobb nyomot hagyjak a világban. 

Tedd meg karriered következő lépését a METU alapképzésén - ismerd meg Kézműves Tárgykultúra BA képzésünket!