Művész

ÁTALAKULÁS - METU Kreatív ékszer diplomakiállítás

ÁTALAKULÁS - METU Kreatív ékszer diplomakiállítás

Event details

Start

2024. 07. 09. 18:00

End

2024. 07. 19. 18:00

Location

FISE Galéria - 1054 Budapest, Kálmán Imre u. 16.

A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Divat és Textil Tanszékének Kézműves tárgykultúra alapképzésének korábbi Kreatív ékszer specializációjának utolsó diplomakiállítása. 

 A hároméves képzés keretein belül a formaképzésre került a hangsúly, ahol az első alapozó év után a hallgatók a bőr- és fémművesség technológiáit elsajátítva komplex tárgyalkotási folyamatot ismerhettek meg. A képzés fő célja az egyéni utak megtalálása és a tervezői gondolkodás elmélyítése, amelyhez a METU Divat és Textil Tanszék számos különleges együttműködési lehetőséget nyújtott. 

 

Az Átalakulás címet viselő kiállítás a 2024-ben frissen végzett Kreatív ékszer specializációs hallgatók diplomamunkáit, és az általuk bejárt út legfontosabb pontjait mutatja be.  

  

Külön köszönet a Divat és Textil Tanszék, a Kézműves tárgykultúra BA - Formatervezés specializáció munkatársainak, valamint mindenkinek, aki segítette és hozzájárult a különleges projektekhez: Árpás Renátó, Börcsök Anna, Ducsai Judit, Gaál Gyöngyvér, Jermakov Katalin, Marosi László, Poppre Orsolya, Rejka Erika és még sokan mások 

 

Szeretettel várunk minden érdeklődőt! 

Megnyitó: július 9., kedd 18:00 

A megnyitón köszöntőt mond Dr. György Árpád Hunor főiskolai docens, a Formatervező művész mesterképzés vezetője. 

 

A kiállítás 2024. július 9-től 19-ig, hétfőtől-péntekig 14:00 és 18:00 között tekinthető meg a FISE Galériában (1054 Budapest, Kálmán Imre u. 16.). 

 

Kiállító hallgatók és alkotásaik: 




Alternatív emlékőrző kollekció, ami 3 ékszerből és 3 darab tároló tokból áll. Mi történne, ha elveszne a pillanat, ha ki törlődne? Mi őrizné emlékünk majd az utókornak? Milyen alternatív amulettekben, talizmánokban kerülne az emberiség mai kora megőrzésre? Milyen kőzetekben lelnének rá egy bizonyos generáció lenyomataira a jövőben az emberek?  




A zárófeladat az építészetben ismert fény és forma kapcsolatát vizsgálja. A karperecek áttetsző alapanyagok segítségével olyan hatást hoznak létre, amelyek deformálják, kiemelik a választott testrész arányait, fény hatására új dimenziókat mutatnak. Az ékszereket tároló oszlopok egészítik ki, amelyek szoborrá formálják a látványt.  




A feladat azt vizsgálta, hogy milyen hatást gyakorolnak az elvárások és a társadalmi nyomás az emberek testképére és önképére. Sokan küzdenek a testi elégedetlenség és a testdiszmorfia tüneteivel, amelyek negatív hatással vannak a pszichológiai és érzelmi jólétére. A tervezett tárgyakban a testi hibák játékosan és karikatúraszerűen jelennek meg, ezáltal rámutatva arra, hogy minden embernek vannak egyedi vonásai és szépséghibái. A kiegészítők, arra ösztönzik az embereket, hogy merjenek kilépni a szépségideálok merev kereteiből, és elfogadják és ünnepeljék saját egyediségüket.  




Moduláris rendszerben építhető ékszer és kiegészítő kollekció, ami a KRESZ-ben megfigyelhető szabályrendszer analógiájára épít. A táskák három pillérből épülnek fel. A két színoldalú, filc alapanyagú téglalap elemekből álló “utakból”, az összeállítást és felfüggesztést segítő kötelekből, és a táska funkcionalitását elősegítő irányító, záródó 3D nyomtatott elemekből áll. Egy szabásmintából több táskaforma alakítható ki, így a sorozatgyártható táskákat a vásárló személyre szabottan állíthatja össze. 




A zárófeladat az idő és sport közötti kapcsolatról szól. Az ékszerben az ékszer című sorozat négy bronz ékszerből és a hozzájuk szervesen kapcsolódó fa tokokból áll. A sportolóknak szánt darabok olyan ékszerként funkcionálnak, amelyben egy éremmel ellentétben hordhatóak a mindennapokban. Az ékszer viselőjét a tárgy belsejében található QR kód alatt lévő személyre szabott emlékek, saját sportolói sikerek, belső lelki erőként inspirálják a nehéz pillanatokban.  




A zárófeladat a nők saját, illetve nőtársaik testszőrzetéhez való viszonyát kutatja. Alapvetően egy nagyon mélyen gyökerező társadalmi jelenségről van szó, ami a testszőrzetre adott reakciókkal indul és a testszőrzet eltávolítására való kényszerrel folytatódik. A viszonyrendszer 5 fázisát szemlélteti a kiegészítő sorozat, ahol a teljes takarástól fokozatosan jutunk el a mutatásig, magához az elfogadásig.  




Az utóbbi évtizedekben, egyre többet fedezünk fel, azonban tengerink világa továbbra is egy misztikummal átszőtt, ismeretlen kozmosz marad. Ez az idegen közeg, megfelelő alapot szolgáltat különböző fóbiák és kitalált történeket burjánzásának. Az elkészült táskák a nagy víztömegektől való félelemre reagálnak, és a szorongó ember érzelmeit jelenítik meg. Mi, akik belekerülnek ezekbe a közegekbe, mindig ugyanakkorák maradunk, egyedül a félelem, a sötétség és a tér érzete nő körülöttünk.  




A kollekció központi elemei az anyagok összefüggése és az ember járásának átalakulása. Egyedi cipőformákat tervezett, amelyek kezdetben kényelmetlenek és funkciótlanok, szinte teljes egészében fából készültek. Ahogy a kollekció darabjain végighaladunk, a cipők egyre kényelmesebbek és használhatóbbak lesznek, míg végül az utolsó pár már teljesen kidolgozott és készen áll a viselésre.  




Az “ellenállás” című zárófeladat a családon belüli erőszakot vizsgálja. A NANE, Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület önkénteseivel készített interjúk segítettek egy teljesebb, átfogó képet alkotni. Bepillantást engedtek az érintettek szemszögébe.  


A három papír porcelánból és bőrből kivitelezett, egyedi ékszerek szimbolikus jelentőséggel bírnak. A nyaklánc medál része az “erőszakra” reflektál, pofon és ököl ütésnyomokkal, valamint a harmadik medálon a “provocative” szó kapott helyet. Mindhárom tok hasonló kinézetű, de a tartalma eltér egymástól, de egy valami mégis összeköti az ékszer viselőit, ez pedig az erőszak.