Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Best of Metu 2023 / Kun Lili Noémi / Környezetkultúra BA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Kun Lili Noémi / Környezetkultúra BA

Best of METU diploma 2023: Interjú Kun Lili Noémivel, a Budapesti Metropolitan Egyetem Környezetkultúra BA szakon végzett hallgatójával.   

Best of METU diploma 2023 

Kun Lili Noémi / Környezetkultúra BA 

METU-s diákként nagy előnynek éltem meg, hogy kis létszámú csoportokban, megfelelő technikai felszereltséggel, kötetlen hangulatban zajló órákon tudok tanulni olyan tanároktól, akik a szakmai piac aktív és releváns szereplői jelenleg is. 

Kun Lili Noémi a METU Környezetkultúra BA szakán diplomázott. A belső terek tervezésében lelte meg azt a fajta kihívást és kreativitást, amiben igazán ki tud teljesedni. Egyetemi projektjeit emberközpontú, fenntartható és játékos szemlélettel oldotta meg, azóta pedig ezt már élesben is gyakorolhatja. Olvasd el inspiráló történetét!

 

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad? Mi inspirál?  

Viszonylag hamar tudatosult bennem, hogy kreatív szakmát szeretnék, mivel a design minden formájú és léptékű megjelenése régóta foglalkoztatott. Ehhez társult egy jelentős alkotási vágy és környezetre való érzékenység. Gimnázium alatt volt szerencsém sokat utazni, ami még inkább felerősítette bennem a művészet, az építészet, azon belül is a belsőépítészet iránti érdeklődésemet.  

Úgy érzem, az esztétika és funkcionalitás tökéletes egyvelegére ebben a művészeti ágban találtam rá, hiszen szaktudást és kreativitást ötvözve, olyan dolgokat van lehetőségem alkotni, amiket tényleg magaménak érezhetek. Mivel a szakma örökké változó és kimeríthetetlen, folyamatos önképzést igényel, így a monotonitás veszélyétől sem tartok igazán. 

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?  

Mindegyik félév tanulságos volt tele más-más kihívásokkal. Leginkább elmélyülni a térrel kapcsolatos tervezési feladatokban szerettem, melyek közül két projektet emelnék ki: 

A harmadik féléves "séfházmunkám volt a kedvencem, amikor is egy 6 x 6 méter nagyságú kockatestbe kellett egy általam kitalált megrendelőnek személyre szabott életteret kialakítani. A fiktív ügyfelem egy agglegény mesterséf volt, aki a hét néhány napján privát vacsoráztatást vállal otthonában kislétszámú társaságoknak. Ennek eredményeként a földszinten egy vendéglátó egységként funkcionáló teret alakítottam ki látványkonyhával, illetve lépcső alatti bortároló helyiséggel, a felső szintre pedig privát legénylakás került tágas gardróbbal, panorámaterasszal. 
 
Emellett szívesen foglalkoztam a Rózsa utcai Vázsonyi Vilmos Idősek Otthonának teljes körű belsőépítészeti, világítástechnikai és gépészeti átformálásán. Az intézmény az önkormányzat által nyújt segítséget Erzsébetváros lakosainak. Támogatásra szoruló családokat, egészségkárosodással élő embereket és nyugdíjasokat foglalkoztat a klub, mind kulturális szabadidő-eltöltés (élőzenés rendezvények), szellemi fejlődés (tanfolyamok), mind az egészséges életvitel fenntartása (csoportos torna) terén. 
 
Az idősebb generáció igényeinek mentén alakítottam ki a tereket; helyet kapott többek között egy tágas étkező, jógastúdió, elsősegély szoba, konferenciaterem, fodrász szalon, illetve egy kreatív szoba is. 

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?  

Diplomamunkám során az Infopark „I” épületében található átriumos kialakítású földszinti területet formáltam át a METU új művészeti campusának közösségi terévé.  
 
Alkotó-szellemű, lendületes, progresszív, nemzetközi; célom volt egy olyan egyetemi tér kidolgozása, mely belsőépítészetileg reagál azon hívószavakra, melyek számomra METU-s hallgatóként az intézményt leginkább jellemzik. Koncepcióm megálmodásakor törekedtem az ott dolgozó irodisták, illetve az egyetemisták igényeire egyfajta közös metszetként tekinteni, mely korosztálytól függetlenül minden egyén számára inspiráló és funkcionális munkakörnyezetet kínál.  
 
Tervezésem során nagy hangsúlyt kapott a kollaborációs munkavégzést elősegítő, illetve a projekt alapú feladatvégzésre alkalmas munkaterek kialakítása. Fontos szempont volt, hogy a tér kreativitásra ösztönözze bent tartózkodóit, ugyanakkor asszimilálódjon valamelyest az épület környezetével - révén, hogy az övezet közel 50%-a parkosított. Lényegesnek tartottam, hogy a diákoknak lehetőségük nyíljon munkáikat kiállítani, melyeket mobilis kiállító elemeken tudják prezentálni az érdeklődőknek. Ezek mellett a közösségi élet fenntartására alkalmas társalgók megvalósítását helyeztem előtérbe, melyek megkönnyítik a gördülékenyebb interakciót, ezzel is segítve a nemzetközi diákok beintegrálódását.

 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?  

A tervezési órák heti rendszerességű konzultációs alkalmakból állnak, ahol a tanárokkal közösen együttműködve haladunk a tervekkel. Ez a kollaboratív jelleg a belsőépítész szakmára nagymértékben jellemző, hiszen egy-egy projekt sokféle szakember közös munkájaként valósul meg. 

Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak?  

A féléves feladatok során konzulenseim terelgetésével megtapasztaltam milyen utat jár be egy koncepció a kezdeti gondolatoktól a teljes, kidolgozott tervezési program megszületéséig. A két fázis közötti ötletek kommunikálásához a tanárok mind digitális, mind analóg eszközök használatára buzdítottak minket: skiccek, makettek, kollázsok sorozatával ismertettük terveinket. Ezek elkészítéséhez segítségünkre voltak többek között az asztalos, lézervágó, illetve modellező műhelyek is. 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?  

METU-s diákként nagy előnynek éltem meg, hogy kis létszámú csoportokban, megfelelő technikai felszereltséggel, kötetlen hangulatban zajló órákon tudok tanulni olyan tanároktól, akik a szakmai piac aktív és releváns szereplői jelenleg is. 

Milyen terveid vannak a jövőre?  

Az alapképzés utolsó félévében lehetőségem nyílt egy belsőépítészeti stúdióban elhelyezkedni, ahol izgalmas, kivitelezési szintig eljutó projektek végigkövetésével tudok értékes szakmai tapasztalatot szerezni. A jövőben mesterképzésen szeretném tudásomat még inkább elmélyíteni itthon vagy külföldön. A hosszútávú cél természetesen az, hogy önálló tervezőként - addigra minél sokrétűbb tapasztalat birtokában - alkothassak elsősorban emberközpontú, fenntartható, játékos tereket. 

 

Téged is érdekel az építészet, de nem vagy biztos abban, hogy merre indulj el? Ismerd meg a METU Környezetkultúra BA képzését, hogy jobban kirajzolódhasson a terv!