Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Best of METU diploma 2021 - Pellei Borbála / Kézműves tárgykultúra BA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Pellei Borbála / Kézműves tárgykultúra BA

“... a METU egy olyan közeg, ahol a fejlődés csak rajtunk múlik és azon, hogy mennyi energiát fektetünk abba.” 


Pellei Borbála a METU Kézműves Tárgykultúra alapszakán, öltözék specializáción diplomázott. Az Erasmus+ programnak köszönhetően Milánóban és Lisszabonban is eltöltött egy-egy félévet, ami által rengeteg szakmai tapasztalattal és újabb perspektívákkal lett gazdagabb. 

 

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad, mi inspirál? 

Már kiskoromban egészen különös gyerek voltam: a legtöbb kisgyerek duzzog, ha a sarokba küldik, én azonban vidáman játszottam színes ceruzákkal és képzeletbeli barátokkal. Ez nagy képzelőerőre és kreativitásra utal, így aztán egészen egyértelmű volt az egész család számára, hogy művészlélek vagyok. Természetesen a mai napig imádok elvonulni a saját kis világomba és alkotni. Általános iskolás koromban utazásokról, kalandokról és sikerekről álmodoztam. 14-15 éves koromra aztán világossá vált számomra, hogy ezt a vágyakkal, motivációval, tudásvággyal és energiával teli énemet a divat világában tudom leginkább kibontakoztatni. Tulajdonképp ez az, ami leginkább inspirál: ruhákon keresztül megteremteni egy olyan világot, amelyben az emberek mernek nagyot álmodni. Ugyanakkor fontosnak tartom azt is, hogy olykor leszálljunk a földre és reagáljunk a körülöttünk lévő világ történéseire is. Mindenképp olyan szakot szerettem volna választani, ami stabil alaptudást és kreatív alkotói tapasztalatot biztosít számomra, ugyanakkor nem skatulyáz be és nem terel egy konkrét irány felé, hanem nyitva hagyja előttem a divatipar kapuit. Elvágyódásom eredményeként a felvételikor ugyan külföldi egyetemeket is megjelöltem, de nagyon hálás vagyok, hogy végül a METU Kézműves Tárgykultúra szakán kötöttem ki, hiszen itt megkaptam mindazt, amire vágytam és az Erasmus+ programnak köszönhetően még külföldi (Milánó, Lisszabon) egyetemeken is tanulhattam. 

 

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

A Szuri törzs testfestési szokásai által inspirált kapszulakollekcióhoz készült terveim nagy kedvencnek számítanak. Az egész egy általam szabad kézzel rajzolt mintán alapszik, ami az úgy nevezett Zenfirka elemeit hordozza magával. A Zenfirka egy meditatív alkotó technika, ami az önkifejezés, a relaxáció és a koncentráció egyfajta művészi kifejezésmódja. Rendkívül közel áll hozzám ez a technika, és egy tanfolyamon is részt vettem annak érdekében, hogy elmélyülhessek benne. Nagyon örültem, hogy alkalmazhattam ebben a projektmunkában, és annak még inkább, hogy ez az oktatóim tetszését is elnyerte. A téma kutatómunka része is izgalmasnak bizonyult számomra, ugyanis szeretek más-más kultúrákat megismerni, esetleg megtapasztalni. Nem véletlenül kapta a szakdolgozatom is a „Multikulturalitás és divat” címet. A közeljövőben mindenképp szeretnék még foglalkozni ezzel a projekttel, ugyanis ez a világjárvány időszaka alatt született és nem tudtam még kihozni belőle a maximumot (már ha van olyan).  

A milánói félévem alatt készült csoportos projekt munka eredményére is büszke vagyok. Sutil nevezetű projektünk egy brand témájának és koncepciójának felépítését állította a középpontba. Ehhez a brandhez táska, cipő és egyéb kiegészítő terveket kellett készítenünk. Habár az ilyesfajta kiegészítők tervezése nem áll közel hozzám, mégis elnyerte a tetszésemet. A digitális látványtervek, műszaki rajzok és a kidolgozott adatok egészen letisztult és profi megjelenést eredményeztek. Az pedig csak a hab a tortán, hogy mindeközben megtapasztalhattam a csoportos együtt dolgozás fortélyait is. 

 

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 

A diplomamunkám az Interference Fringe – magyarul Fényinterferencia – nevet kapta, melynek fő inspirációjaként a SelgasCano építészeti stúdió színes szerpentin pavilonja szolgált. A témát a tanáraim osztották ki és nagyon örültem neki, hogy ezt kaptam, hiszen a pavilon izgalmas és játékos szerkezete, tudatos és természetközeli kialakítása, valamint a kihívásokkal teli anyaghasználata nagyon megfogott. Tervemben a szettek alsó rétegét képező, second skin trendet követő csíkos, illetve csillogós elasztikus anyaga képviseli a koncepció irizáló, áttetsző hangulatát egy kis spanyol derűvel fűszerezve. A felső réteg ezzel szemben natúr színű, könnyen bevasalható, merev anyaga a természetközeliséget fejezi ki. Kollekcióm a két réteg kontrasztjára és a formákra épül.  

A munkafolyamat során rengeteget kísérleteztem és ezáltal sok tapasztalatot szereztem. Nagyon tanulságosnak bizonyult, hogy önállóan kellett összeállítani egy piacképes kapszula-kollekciót egészen az elejétől a végéig. Az egyik leghasznosabb projektek közt tartom számon ezt a munkámat. Ez hozta talán a legnagyobb előrelépést a tanulmányaim alatt. 


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt? 

Mondanom sem kell, mennyit köszönhetek azoknak a tanáraimnak – vagy szinte már mentoraimnak -, akik időt és energiát nem kímélve végig segítettek és támogattak ezen az úton. Nem minden nap tanulhat az ember ilyen szakemberektől. Az első évem arról szólt, hogy megtanuljam szabadjára engedni a fantáziám és megtaláljam önmagam, míg a specializáció választást követően megismerkedtem a ruhatervezés technikai részével.  

Fontosnak tartom megemlíteni az egyetemi műhelyet is, ami nem csak motiváló környezetével és közegével járult hozzá fejlődésemhez, hanem felszereltségével is. Továbbá rengeteg szakmai tapasztalatot jelentettek számomra az Erasmuson töltött féléveim is. Szerintem nagyon sokat ad hozzá az ember tanulmányaihoz az, ha teljesen más perspektívából, teljesen más környezetben tanulhatja ugyanazt, amit otthon már elkezdett. A METU-n megtanultam elfogadni a kritikát és megtanultam építkezni belőle. Segített növelni az önbizalmamat és fejleszteni az előadói készségemet is. 

 

Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak? 

Egy olyan közeget, ahol hagynak kibontakozni, hagyják, hogy kísérletezzünk és nem belénk verik a tudást, hanem rávezetnek, rávilágítanak egyes pontokra. Egy olyan közeget, ahol a fejlődés csak rajtunk múlik és azon, hogy mennyi energiát fektetünk abba. 

 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 

Mert a METU művészeti kara a szokásos egyetemi tapasztalat mellett megadja azt a lehetőséget, amelyet sok más egyetem nem: hogy önmagad legyél és élvezd azt, amit csinálsz. 

 

Milyen terveid vannak a jövőre? 

Január óta gyakornokként dolgozom a Nagea márkánál (Kálomista-Könczöl Alexandra, METU alumni márkája). Májusban a gyakornoki mentor program keretein belül lehetőségem volt bemutatni egy saját szettet, amelyet a légszennyezés problémája inspirált. Tavasz környékén részt vettem a British Council Destination Zero programján a Hacukarika nevű csapatommal, a programot lezáró versenyen első helyen végeztünk. Nemrég pedig felvettek a Koldingi dizájn egyetemre Design for People mester szakára, Dániában.

Ezeket a sikereket mind a METU-nak köszönhetem, még mindig rengeteg lehetőséget kínál az egyetem, illetve a tanáraim is, akikkel továbbra is tartom a kapcsolatot.

 

Tedd meg karriered következő lépését a METU alapképzésén - ismerd meg Kézműves tárgykultúra BA képzésünket!