Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Best of METU diploma 2021 - Lily Teng / Kézműves tárgykultúra BA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Lily Teng / Kézműves tárgykultúra BA

A műhely kiválóan felszerelt, családias a légkör és nagyon segítőkészek az oktatók.” 

 

Lily Teng a METU Kézműves tárgykultúra alapszakán szerzett diplomát. A kínai származású lány előszeretettel vegyíti munkáiban a két kultúra elemeit, a tanulmányait is Kínában szeretné folytatni, hogy belekóstolhasson a keleti művészetelméletbe is. 

 

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad, mi inspirál? 

Kiskorom óta szeretek rajzolni, festeni és ruhákat tervezni a modellekre. Mindig megálltam a ruhaüzletek kirakatainál és csodáltam a szép ruhákat. Akkor döntöttem el, hogy divattervező szeretnék lenni, hogy csodálatos ruhákat tudjak tervezni. Már a középiskola óta foglalkozom ezzel a szakterülettel, ott megtanultam divatrajzot készíteni, szerkeszteni, varrni, illetve különböző anyagokkal ismerkedtem meg. A szaktanárok segítségével rengeteget tanultam és fejlődtem, sok sikerélményem volt divatbemutatók vagy múzeumi kiállítások kapcsán. Továbbra is ezzel a szakmával szerettem volna foglalkozni, így egyértelmű volt, hogy a METU-n is ezen a szakon folytatom a tanulmányaimat.  

Az ázsiai stílus, motívumok, illetve a kézi technikák inspirálnak leginkább. Kínai származású vagyok, de Magyarországon születtem és itt élek kiskorom óta, ezért a terveimben szeretem mindkét ország stílusjegyeit megjeleníteni, és a jellegzetes motívumaikat összekombinálva használni. Előszeretettel használok aprólékos, kézzel készített elemeket, főleg a kézi hímzést, ami a legértékesebb számomra. 

 

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

Mindegyik projektből próbálom a legjobbat kihozni, és kifejezni a saját stílusomat. Sokat tanultam és fejlődtem a tervezésük alatt. A munkáimban nem szeretek túl sok színt használni, többnyire két színt alkalmazok a kollekcióimban. Az egyik kedvenc alkotásom a Combination című projektem, amiben egy sima ingből kiindulva kombináltam a kínai és magyar népi elemeket. Sima állógallért varrtam rá, ami a kínai stílusra jellemző. A csomógombok használatával egyszerre szerettem volna utalni a Pankou és a hagyományos, magyar viseletben használatos gombokra. Az ing ujjánál fűzési technikát használtam.  

A másik kedvenc az Op – Art című projektem, ami egy pályázatra készült kollekció, a Janus Pannonius Múzeummal és a Foundation Vasarely-vel együttműködve. A feladat egy Op-art inspirációjú kabát, illetve ruha szett tervezése volt. A megadott koncepció alapján, Victor Vasarely műveiből ihletet merítve kezdtem neki a munkának. Csak a fekete-fehér műveiből válogattam, a motívumait alapul véve pedig anyag- és mintakísérleteket végeztem. Egy raglán szabású, oversized kabátot alkottam, melynek formáját és mintázatát a korábban elkészített anyagkísérletek határozták meg. Kézműves craft megoldást választottam, letisztult vonalvezetéssel. A kabáthoz fehér-fekete kevertszálas viszkózt használtam, amely egy kis részleten mintázott. A vonalrendszereket kézi hímzés és varrás technika segítségével készítettem el. Végül egy pólót és egy nadrágot is terveztem hozzá. A kollekciót 2021 nyarán kiállították a Pécsi Janus Pannonius Múzeumban. 

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 

A diplomamunkám a 扎花 (Zha Hua) elnevezésű kapszulakollekció, amit egy kínai művésznő, Lin Fanglu videója inspirált. Ez a téma nagyon közel áll hozzám, hiszen mint említettem, én is kínai származású vagyok. A művésznő hagyományos kínai Tie – Dyed művészettel foglalkozik, legfőképp pedig a kötözési technikája ragadott meg, amiből ihletet merítettem a terveimhez. A projektben szem előtt tartottam a letisztultságot és a kényelmet, ezért az anyagválasztásnál a sima, nyersszínű lenvásznat és krém színű jersey anyagot választottam. A kollekció kivitelezése során az volt a legkülönösebb, hogy nem készítettem a ruhához szabásmintát. A kötözés miatt az anyag összehúzódott, így először a sima lenvászonra elkészítettem a kötözéseket, és ez adta a ruha formáját. A járványhelyzet miatt csak augusztus végén tudtunk modellfotózást tartani. 


 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt? 

A három év alatt mindegyik feladatból sokat tanultam, és rengeteg segítséget kaptam az oktatóktól. A korábbi tanulmányaim alatt elsajátítottam a szakma alapjait, de magasabb fokú önállóságot a METU-n tanultam. 

 

Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak? 

Az egyetem életre szóló tapasztalatokat ad. A METU modernitása segít bennünket – köztük engem is – az alkotásban. 

 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 

Igazából mindenkinek ajánlom, aki szeret alkotni és művészettel foglalkozni. Szakmailag és technikailag is magas színvonalat képvisel a METU. A műhely kiválóan felszerelt, családias a légkör és nagyon segítőkészek az oktatók. 

 

Milyen terveid vannak a jövőre? 

Elsősorban be szeretném fejezni a korábbi kivitelezetlen darabjaimat. Tavaly óta a járvány miatt nem tudtunk a műhelyben dolgozni, ezért néhány kollekciót csak makettként tudtam elkészíteni. Szerencsére idén augusztus végén vissza lehet menni az egyetemre, így be fogom fejezni a ruhákat, illetve szeretném lefotózni őket a modelleken. Tanulmányaimat Kínában fogom folytatni a közeljövőben. Kiskorom óta itt élek Magyarországon, szeretném megtapasztalni, milyen Kínában tanulni. Már nyolc éve tanulom a szakmát, most a keleti művészet-elméletbe akarok belekóstolni. Illetve a mesterszak mellett mindenképp szeretnék szakmai tapasztalatot szerezni egy-egy divattervező vagy márka mellett. 

 

Tedd meg karriered következő lépését a METU alapképzésén - ismerd meg Kézműves tárgykultúra BA képzésünket!