Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Best of METU diploma 2021 - Gaál Máté Levente / Kézműves tárgykultúra BA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Gaál Máté Levente / Kézműves tárgykultúra BA

“... az oktató-hallgató között minden esetben kialakul egy egyéni párbeszédnyelv, ami segíti a folyamatos fejlődést.” 


Gaál Máté Levente a METU Kézműves tárgykultúra alapszakának elvégzése után a Divat- és Textiltervezés mesterképzésen folytatja METU-s tanulmányait. Szeretne az egyetemi közösség aktív része maradni, hiszen úgy érzi, ez a támogató, szakmai közeg segítette hozzá egyéni gondolkodásmódja megtalálásához. 

 

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad, mi inspirál? 

Őszintén szólva egészen gyerekkorom óta tudtam, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. Az öltözködés, ezáltal a divat volt az, amely a mindennapjaimat kitöltötte. Sosem fontolgattam azt, hogy esetleg más szakmával kellene foglalkoznom, így elég hamar eldőlt, hogy a divat az, ami számomra nem csak passzió, hanem életre szóló hivatás is lesz. Az általános iskola után a Kaposvári Zichy Mihály Iparművészeti Szakgimnáziumában végeztem Divat – és Modelltervező szakon, amely erős bázist biztosított a művészeti felsőoktatáshoz. Az egyetemi jelentkezésnél evidens volt, hogy a Metropolitan Egyetem kézműves tárgykultúra szakán szeretném folytatni tanulmányaimat; a METU az első pillanattól kezdve rokonszenves volt.  

Mivel férfiruhákkal szeretnék foglalkozni a jövőben, ezért kijelenthetem, hogy az alapvető, domináns inspirációm a rosszul öltözött férfi. Európa keleti régióiban élve a férfiak számára az egyéniség kimutatása már-már elítélendő, semmint megbecsülendő jelenség, ezért munkáimban jellegzetes a maszkulin világ keverése enyhe feminin vonallal. Úgy érzem, munkáim reagálnak a divatot nem követő férfivilágra, s így a ruha egy tartalommal bíró kommunikációs eszközzé válik. Ugyanakkor a minimalista művészet az, ami igazán elkápráztat, ezért kedvelem a Jil Sander divatházat, kiváltképpen a férfi osztályát. Alkotásaikban a high-tech megoldások sokszor párosulnak kézműves, hagyományokat követő elemekkel, így létrehozva sajátos karakterű, egyéni hangulatú férfi kollekciókat.  


Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

Minden munkámra úgy tekintek, mint a bensőm fizikai megtestesülésére, hiszen az általam megalkotott koncepció társul az általam képviselt ízlés- és formavilággal. Elsőként kiemelném a „Spontaneous Bauble” nevű kollekciómat. A koncepcióm Monique Baumann kollázsművésznő munkáinak tanulmányozásán alapszik. Az általa használt színeket és formákat megfigyelve, illetve a 2020-as őszi-téli Vogue trendeket követve egy aktuálisan trendi és újszerű kollekciót hoztam létre. A női ruhákat egyfajta uszoda hangulat köré építettem. Kollekcióm darabjaiban a ruhát fuzionáltam magával az ékszerrel, így az ékszer, mint kiegészítő szerves részét képezi a ruhának. Vékony ékszerdrótot csavartam a test köré, ami teljes mértékben variálható, ezt ötvöztem finom muszlin anyaggal. A projekt elkészítése közben sikerült azonosulnom a művésznő világával és gondolatmenetével.  


 

Másik kedvelt munkám az „Inuit 59” nevet viseli. Az első férfikollekcióm koncepcióját a grönlandi Eszkimó kultúra és a XX. századi antropológiai, geográfiai és geológiai kutatók európai viselete határozta meg. A tervezési folyamat során fontos szempont volt a két eltérő kultúra összekapcsolása, illetve arra törekedtem, hogy a hatdarabos kapszula-kollekcióm mindegyike a funkcionalitás jegyében készüljön. A lookokat tudatosan építettem fel, a ruhadarabok mindegyikét egy-egy felfedezőről, expedícióról neveztem el, ezzel is utalva koncepciómra. Számomra izgalmas kihívás, hogy a funkcionalitás jegyében tervezve bizonyos szabályokat érdemes szem előtt tartani.  


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 

Diplomamunkám Matthew Stone angol kortárs festőművész munkásságán alapul. A legnagyobb hatással a 2017-es „Back into the body” című kiállításának aktjai voltak rám. Stone üveglapokra festve, különböző rétegeket hoz létre, illetve ezeket befotózva 3D-s program segítségével formálja őket emberi testekké, ugyanakkor az emberi alakokat a pozitív és negatív terek használatával hozza létre. Lenyűgözött a klasszikus akt téma innovatív megközelítése, ezért ezt az alapgondolatot követve diplomamunkámban egy második bőr jellegű öltözék sorozatot hoztam létre, a kiállításra jellemző színvilághoz igazodva. Jellegzetes az égkék, bézs és a fehér színek párosítása. Anyagválasztásban törekedtem a rugalmas, a test formáihoz könnyen igazítható és formálható textilek használatára, melyek monokróm színvilágot biztosítanak, illetve az ecsetvonásokra, gesztusokra reflektálva bordázott felületű anyagokat alkalmaztam.  

A hatdarabos kapszula-kollekcióm mindegyike egy-egy Stone által megalkotott festmény öltözékbe való leképzése, mivel hangsúlyos szempont volt a két művészeti ág, a festészet és a ruhatervezés összekapcsolása. A témaválasztásomat több tényező befolyásolta. Először is, úgy gondoltam, hogy egy egyéni hangulatú férfikollekció megalkotása nagyban függ a koncepciótól, ezért választottam az aktokat, mint fő motívumot. Szerettem volna egy optimista szemléletű, sajátos „ízvilágú” kollekciót létrehozni, az aktuális trendeket követve, amely kizárólag az egyéniségüket felvállaló férfiak ízlését tükrözi. E mellett szempontként kezeltem a festészet és a ruhatervezés, mint két különálló művészeti ág összekapcsolását, és igyekeztem párhuzamba állítani a kettőt. Tervezésemet dominánsan végigkísérte a következő gondolat: „Egy ruha, ami festmény vagy festmény, ami ruha..?”  


 
 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt? 

Azt tudnám leginkább kiemelni, hogy az egyetemi, ezen belül is a szakmai közeg nagyban befolyásolta fejlődésemet a tervezés terén, de ez a fejlődés folyamatos. Minden projekt megalkotása során sikerült egy-egy készség fejlesztése és elsajátítása, ezért, úgy érzem, hogy az egyetemnek köszönhetően megtanultam egy egyéni gondolkodásmódot használni, ami a jövőben biztos szakmai alapként szolgálhat.  


Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak? 

Számomra ez azt jelenti, hogy itt az ember megtalálja önmagát, a saját tervezői stílusát, gondolkodásmódját, hiszen minden feltétel biztosítva van hozzá. Az oktatók és konzulensek elismert tagjai a szakmai életnek, ebből kifolyólag aktuálisan naprakész tudást tudnak átadni a hallgatóknak, ezért az oktató-hallgató között minden esetben kialakul egy egyéni párbeszédnyelv, ami segíti az előbb említett folyamatos fejlődést. 

 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 

Azt mondanám, hogy az jelentkezzen a METU öltözék specializációjára, akiben megvan a tudásvágy, elhivatottság és alázat a szakma iránt. Ha ezek megvannak, akkor egy hozzá hasonló szakmai közeg részévé válik, így az egyetemen töltött minden pillanat emlékezetes lesz! 

 

Milyen terveid vannak a jövőre? 

Szeretném folytatni tanulmányaimat a METU mesterképzésén, hogy többet tanuljak mentoraimtól és az egyetemi közösség aktív tagja maradjak. Úgy gondolom, a mesterszak ideje alatt képes leszek elsajátítani mindazt a plusz tudást, melyet a képzés biztosít. 

 

Tedd meg karriered következő lépését a METU alapképzésén - ismerd meg Kézműves tárgykultúra BA képzésünket!