Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Best of METU diploma 2021 - Balogh Gabriella (Gabcsu) / Média Design MA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Balogh Gabriella (Gabcsu) / Média Design MA

“... nagyobb magabiztossággal vágok bele a nagyvilágba, és pontosan tudom, mit szeretnék a jövőben elérni.” 

 

Balogh Gabriella “Gabcsu”, a Média Design mesterszak végzett hallgatója számtalan izgalmas projekten vett részt a szaktársaival közreműködve, a 2020-2021-es tanévben a METU Média Design mesterszak nagyköveteként is bemutatkozott, és diplomamunkája eredményeként egy saját videójátékot is magáénak tudhat. Nagy álma, hogy az egyetem elvégzése után egy indie játék stúdiót alapíthasson. 

 

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad, mi inspirál? 

Elektronikus ábrázolás alapszak után már biztosan tudtam, hogy ami hiányzik az ismereteimből, illetve az életemből, az a videójátéktervezés, ezért jelentkeztem a Média Design mesterszakra. Az alapszak vége felé, mikor már belekóstoltam a 2D animációba, a VFX-be és a 3D tervezésbe, egyre több kihívásra vágytam és szerettem volna ezeket a területeket összefogva interaktív művészeti alkotásokat létrehozni. Szerintem ezeknek a legszebb összművészeti összefonódása a videójáték, mely olyan sokféle lehet és olyan sok alműfaja van, hogy sosem lehet megunni, mindig van mit tanulni és folyamatos fejlődést igényel az ezen a területen való munka. A Média Design mesterszak új dimenziókat nyitott meg előttem, melyekbe minden korábban szerzett szakmai tudásomat belehelyezhettem, ráadásul rengeteg új dolgot próbálhattam ki (pl. interakciótervezés), amire máshol nem lett volna lehetőségem. 

 

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

Ezalatt a 2 év alatt főleg csoportos munkákat végeztünk, ugyanis a szakon összesen heten voltunk, így egy jól működő dinamikus csapatként dolgozhattunk együtt nagyobb projekteken. Egy emlékezetesebb projektünk volt az első félévben bemutatott Post Nubes Lux, amit a Healium Decorations csapatával együtt kovácsoltunk össze (mondhatni szó szerint). Fáradságos, ugyanakkor nagyon élvezetes csapatépítő jellegű projekt volt a 3D-s LED felhő installálása. Ez az audiovizuális fényinstalláció egyszerre volt közös és egyéni munka, hiszen az építést közösen végeztük, de a VJ produkciók egyéniek voltak. A Post Nubes Luxot volt szerencsém bemutatni a TEDxBudapestMetropolitanUniversity eseményén, ahol szintén elismerő visszajelzést kapott a csapat.  

Volt egy kisebb, szintén érdekes projektünk is: J.A.M. avagy a Just Another Music device. Interakciótervezés órára készítettük – szintén csapatban – mikrokontroller segítségével 6 db befőttesüvegből, amelyeknek teteje érzékeli az emberi érintést (feszültségváltozás révén), így mindegyikkel egy másik hangszert szólaltathattunk meg. Ezt egy közösségformáló alkotásnak szántuk, hiszen több ember kell a jobb zenei élmény létrehozása érdekében, illetve azoknak egymás ritmusára kell hangolódniuk, úgymond "jammelhetnek" vele az emberek. Ebben a projektben a többiek vállalták a műszaki összeszerelést, én a hangszerek hangjaihoz kerestem hangmintákat, illetve az üvegek oldalát gravíroztam meg általam tervezett ábrákkal. A leg-leg-legkedvencebb egyetemi munkám azonban a diplomamunkaként készített számítógépes játék volt, a Niri and the Fallen Tribes. 


 

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 

Keszerice Tündével közösen készítettük el a Niri and the Fallen Tribes névre hallgató számítógépes játékot. Tünde és én is azért jöttük a Média Design mesterszakra, hogy játéktervezést tanulhassunk. Így összetalálkoztak az igényeink és az ízlésünk, emiatt boldogan kooperáltunk a diplomamunkánk során. Az egész a második félévben kezdődött, ugyanis az első játéktervezés óránk után, melyet Pócsi István tanított, annyira megihlettek a kurzuson hallottak, hogy rögtön el is készítettük az arra a félévre elvárt feladatot: készítettünk egy a játék alapjául szolgáló vision-t minden alapvetéssel és meghatározással, egy háttérkutatást (fluff research) és a mechanikákat, amelyek a játék irányítását foglalták össze. Mi azonban ennél többet szerettünk volna létrehozni, így bevonva a szak minden hallgatóját, elkészítettünk egy Unity template-re húzott játszható buildet, és egy, inkább narratív hangsúlyt hordozó trailer videót. Ez már akkor nagy sikernek örvendett, és mi is beleszerettünk a projektbe, így Tündével kiválva elhatároztuk, hogy folytatjuk azt diplomamunkánkként.  

Az utolsó év elején rögtön belevágtunk az újratervezésbe. Pápai Bence, aki az utolsó évünkben tanított játéktervezést, nagy lelkesedéssel fogadta az ötletünket, és felajánlotta, hogy segít a játék programozásában. Az első félév a játék alap vázának elkészítéséről szólt, ezúttal nem template-re húztuk rá a grafikát, hanem saját igényekre szabott működő fejlesztést kaptunk. Tünde ekkor tervezte újra a karaktert, én pedig a GDD-t (Game Design Document) raktam össze. A diplomafélévben Tündével szinte főállásban dolgoztunk a játékon. Tünde a concept art, karaktertervezés, mechanikák és Unity integráció részét vállalta, én pedig a logó, grafika, UI, animáció és projekt management oldalról támogattam ezt. Tökéletesen el tudtuk osztani a feladatokat. Bence továbbra is rendelkezésünkre állt és heti szinten, a diplomavédés közeledtével már heti 2-3 alkalmat szánt munkája mellett a játékunk fejlesztésére, melyet közvetített nekünk élőben, Discordon. Emiatt nagyon hálásak vagyunk neki!  

A játék zenéje is kifejezetten a játékhoz készült, nem internetről töltöttük le. Megbíztuk Hegedűs József zenész/zeneszerzőt, aki megkomponálta a dallamot, majd hangszereivel elő is adta azt. Énekesünk Balogh Fruzsina, aki minden dalban hallható, ő viszi a fő dallamot. A hangmérnökünk Balogh László, aki biztosította a zene felvételéhez szükséges eszközöket és helyet, koordinálta a felvétel menetét és masterelte a végleges zenebetéteket. Igazi csapatmunka volt, Tündével mi háttérvokálként vagyunk hallhatóak a dalban. Innen is köszönöm mindenki áldozatos munkáját a zenét illetőleg is! 

 

 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt? 

Média Design mesterszakon sok új dologba kóstolhattam bele, mint például az interaktív tervezés, 3D tervezés fizikája, illetve a játéktervezés, mely rengeteg tényezőből áll. Emellett a nem szakmai képességeimet is fejleszthettem, hiszen a csapatban való munkavégzés, a feladatok elosztása kvalitás szerint, egy projekt menedzselése, a gyártásvezetés mind hasznos ismeretek, melyek elengedhetetlenül szükségesek a szakmában. Utóbbiakat nem is igazán a tanórákon tanulhattuk meg, hanem a valós, együttműködésen alapuló projektek alatt. Korábban nem tudtam elképzelni, honnan indulnak az indie játékcégek, hogyan alakul ki egy játék, hogy bírom mozgásra akaratom szerint, interaktívan a karaktereket, illetve hogyan lesz ebből játszható játék. Most, hogy már átlátom ezeket, nagyobb magabiztossággal vágok bele a nagyvilágba, és pontosan tudom, mit szeretnék a jövőben elérni. 

 

Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak? 

Azt jelenti, hogy itt gyakorlati tudást kapunk, amit úgy használunk, ahogyan szeretnénk, a saját véleményünk, saját látásmódunk jelenik meg munkáinkban, saját álmokat váltunk valóra általuk, és nem egy jól bemagolt szöveget kell visszamondanunk, nem a tanár stílusát kell átvennünk, nem csak egy helyes út létezik. Az, hogy alapszakon egy csillagászattal kapcsolatos tudományos és művészeti megoldással diplomázhattam le (ráadásul színötösre), szintén ennek az indikátora. A METU-n bármilyen ötletet megvalósíthatsz, nem fognak vissza a tanárok, hanem kollégaként kezelnek és bátorítanak, igazi mentorként számíthatsz rájuk. Ez a szabadság az, ami miatt igazi alkotói munka folyik a METU-n. 

 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 

Az oktatók túlnyomó része a tanítás mellett a szakmában dolgozik, így naprakész tudást képesek átadni. Mivel a szakmában tevékenykednek, így kapcsolati tőke építésében is lehet rájuk számítani - van olyan oktató, aki az eredményesebb diákoknak munkát is ajánl a saját cégében. A szakmád mellett fontos soft skilleket is megtanulhatsz, ami a jövőben is segíti a munkádat (pl. prezentációs készség, időmanagement, projektvezetés, stb...) Természetesen rengeteg a pályázati lehetőség, országos verseny, amelyen részt vehetsz, és nem mellesleg nagyon jól mutat a CV-ben. Végül, de nem utolsó sorban, nem csak jövőbeli szakmai partnereket ismerhetsz meg a csoporttársaidban, hanem életre szóló barátokat is. 

 

Milyen terveid vannak a jövőre? 

Most, hogy egyetemi tanulmányaimnak vége lett, teljes állásban folytatom az egyéni vállalkozásomat, a Gabcsu from space-t, mely által grafikai tervezéssel, webdesignnal és animációk készítésével segítek az embereknek fellendíteni vállalkozásukat, márkájukat. De emellett továbbra is folytatjuk Tündével a Niri and the Fallen Tribes játék fejlesztését és a közösségének kiépítését, ugyanis nagy álmunk az, hogy sikeres lesz és alapíthatunk egy indie játék stúdiót. 

 

Tedd meg karriered következő lépését a METU mesterképzésén - ismerd meg Média Design MA képzésünket!