Hazánk és az itt élők jólétének és pénzügyi biztonságának, versenyképességének előmozdításához és megerősítéséhez elengedhetetlen, hogy mérsékeljük azokat a nemzetgazdasági kockázatokat, amelyek az állampolgárok nem kellően megalapozott, illetve esetlegesen félrevezetésen alapuló pénzügyi döntéseiből erednek. Az egyre komplexebb pénzügyi termékek és szolgáltatások megértéséhez, a kockázatok számszerűsítéséhez, de általában a saját igények megfogalmazásához is átfogó pénzügyi ismeretekre lenne szükség. Mivel a pénzügyi kultúra fejlesztése minden gazdasági szereplő együttes érdeke, számos szervezet indított programokat. Ezek eredményességét, a pénzügyi kultúra fejlesztésének helyzetét mérik a Metropolitan Egyetem kutatói és tudományos és szakmai partnerei immár 10 éve.
A kutatások fókuszában olyan alapvető kérdések állnak, mint:
a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrája; hazai pénzügyi kultúra fejlesztését célzó kezdeményezések értékelése;
a pénzügyi sikeresség és sérülékenység személyiség-, viselkedés- és attitűdbéli okai;
a társadalmi, gazdasági környezet változásainak hatása a pénzügyi kultúrára; illetve legújabban
a pedagógusok pénzügyi kultúráját felmérő kutatás.
Kutatócsoport vezetője:
![]() | ||
Prof. dr. Németh Erzsébet szociálpszichológus, egyetemi tanár enemeth@metropolitan.hu |
A Budapesti Metropolitan Egyetemen egyetemi tanára. A pénzügyi kultúrával kapcsolatos kutatások vezetője. A Pénzügy Szemle/Public Finance Quarterly felelős szerkesztője. Kutatási területei: kommunikációs készségfejlesztés és képzés, külső ösztönzők alkalmazásának szociálpszichológiai dilemmái, a személyes hatékonyság és sikeresség lélektani és kommunikációs hatótényezői, pénzügyi kultúra és pénzügyi sérülékenység. Több mint 200 tudományos közleménye jelent meg, közleményeire mintegy 1200 hivatkozás történt.
Vezető kutatók:
![]() | ![]() | |
Béres Dániel PhD egyetemi docens | Huzdik Katalin PhD egyetemi docens, Megbízott Oktatási Rektorhelyettes | Kálmán Botond Géza PhD óraadó tanár, jogász, közgazdász |
Kutatócsoport célkitűzése:
A pénzügyi kultúra hazai helyzetének mérése, fejlesztési programok eredményességének értékelése.
Publikációk:
Angol nyelvű publikációk
Németh, E., Béres, D., Huzdik, K., Deák-Zsótér, B., Mészáros, A. (2022). Teachers’ Financial Literacy. PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963) 67 : 1 pp. 7-32., 26 p.
Németh, E. (2022). The Secrets of our Financial Personality. Can parents learn about money from children today? The New Era Financial Education High-Level, pp. 8-12., 5 p.
Németh, Erzsébet: TRAININGS IN FINANCIAL CULTURE: A comparative analysis (2016–2020), ECONOMY AND FINANCE: ENGLISH-LANGUAGE EDITION OF GAZDASÁG ÉS PÉNZÜGY 9, 1 pp. 62-95. , 34 p.
Béres, D., Huzdik, K. (2022). Attitude of Hungarian Young Adults Towards Bank Loans: The Risk Mitigation Trap. PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-), 67 : 1 pp. 33-55. , 23 p.
Németh, E., Deák-Zsótér, B. (2021, Published online). The Anxious Unwary, Prudent Risk-Averse, and Consciously Confident – Financial Goals, Competencies and Strategies of Young People Studying in Higher Education. SERVICES MARKETING QUARTERLY Paper, 20 p.
Huzdik, K., Béres, D., Németh, E. (2014). An Empirical Study of Financial Literacy versus Risk Tolerance Among Higher Education Students,Public Finance Quarterly, 59(4), 476-488
- Luksander, A., Beres, D., Huzdik, K., Németh, E. (2014). Analysis of the Factors that Influence the Financial Literacy of Young People Studying in Higher Education.Public Finance Quarterly, 59(2), 220-241.
- Luksander, A., Németh, E., Zsótér, B. (2017). Financial personality types and attitudes that affect financial indebtedness. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(9), 4687-4704.
- Németh, E., Béres, D., Huzdik, K. (2015). The Attitude of Young Hungarian Adults to Loans International. Journal of Business and Social Science, 6(4), 63-73.
- Németh, E., Jakovác, K., Mészáros, A., Kollár, P., Várpalotai, V. (2016). Insight and Blight – Initiatives on Enhancing Financial Literacy in Hungary. Public Finance Quarterly, 61(3), 22; 407-428.
- Németh E., Luksander, A. (2019). Children and Consumer Temptations – Financial Personality Test for Children In: Cermakova, K.; Mozayeni, S., Hromada, E. (szerk.) Proceedings of the 12th Economics & Finance Conference, Dubrovnik, 27 - 30 August 2019,Prague, International Institute for Social and Economics Sciences (IISES), 16; 242-257. , Budapest, Állami Számvevőszék, 69.
- Németh, E., Vargha, B. T., Domokos, K. (2020). Financial Literacy. Who, whom and what are they Training for? Comparative Analysis 2016–2020. Public Finance Quarterly, 65(4), 30; 554-583.
- Németh, E., Zsótér, B. (2017). Personality, Attitude and Behavioural Components of Financial Literacy: A Comparative Analysis. Journal of Economics and Behavioral Studies, 9(2), 46-57.
- Németh, E., Zsótér, B. (2019). Anxious spenders: Background factors of financial vulnerability.Economics and Sociology, 12(2), 23; 147-169.
- Németh, E., Zsótér, B., Béres, D. (2020). Financial Vulnerability of the Hungarian Population: Empirical Results Based on 2018 Representative Data. Public Finance Quarterly, 65(2), 28; 284-311.
Magyar nyelvű publikációk
- Béres, D., Huzdik, K., Kovács, P., Sápi, Á., Németh, E. (2013). Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról. Kutatási jelentés, 2013. Budapest, Állami Számvevőszék
- Jakovác, K., Németh, E. (2017). A pénzügyi kultúra nemzeti stratégiái: tapasztalatok és tanulságok. Pro Publico Bono, 1, 16; 196-211.
- Luksander, A., Németh, E., Béres, D., Zsótér, B. (2016). Pénzügyi személyiségtípusok és az eladósodást befolyásoló pénzügyi attitűdök empirikus vizsgálata. Közgazdász Fórum, 19(128), 32-55.
- Németh, E. (2017). Pénzügyi kultúrát fejlesztő képzések: felmérés és diagnózis. Új Pedagógiai Szeml, 67(7-8), 24; 46-69.
- Németh, E. (2020). Pénzügyi Attitűdök – Tinédzserek és Felnőttek – Micsoda Különbség! In: Pintér, É. (szerk.). Tendenciák a pénzügyi tudatosságban. Miskolc, Pécs, FINTELLIGENCE Pénzügyi Kultúra Központ, 20; 134-153; 214.
- Németh, E. (2021). „Egyszer hopp, másszor kopp” Pénzügyi sérülékenység, Mindennapi Pszichológia, 13(1), 4; 67-70.
- Németh, E., Béres, D., Huzdik, K., Deák-Zsótér, B. (2021). Kutatási jelentés – Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról, 2020, Budapest, Állami Számvevőszék, 1-55.
- Németh, E., Béres, D., Huzdik, K., Zsótér, B. (2016). Pénzügyi személyiségtípusok Magyarországon kutatási módszerek és primer eredmények, Hitelintézeti Szemle, 15(2), 153-172.
- Németh, E., Jakovác, K., Mészáros, A., Kollár, P.Várpalotai, V. (2016). Pénzügyi Kultúra Fejlesztési Programok Felmérése. Budapest, Állami Számvevőszék, 52.
- Németh, E., Vargha, B. T., Beke, A., Tordai, H., Domokos, K. (2020). Elemzés – Kutatási jelentés – Pénzügyi Kultúra fejlesztési programok felmérése – összehasonlító elemzés 2016–2020
- Németh, E., Zsótér, B., Luksander, A. (2017). A 18-35 évesek pénzügyi kultúrája–a pénzügyi sérülékenység háttértényezői.ESÉLY: Társadalom- és szociálpolitikai folyóirat, 14(3), 3-34.
- Zsótér, B., Béres, D., Németh, E. (2015). A magyar fiatalok jellemzése pénzügyi attitűdjeik és magatartásuk mentén – Vizsgálat a felsőoktatásban tanulók pénzügyi attitűdjeiről és magatartásáról, Vezetéstudomány, 46(6), 70-80.
- Zsótér, B., Németh, E., Béres, D. (2016). A pénzügyi kultúra személyiség-, attitűd-és viselkedésbeli komponensei–összehasonlító elemzés. Kultúra és közösség, 89-102
taggle vége
Számos kutató, intézményi és egyetemi partner vett részt a kutatásokban, illetve támogatta azok megvalósulását.
Egyetemi partnerek:
- Eötvös Loránd Tudományegyetem,
- Szegedi Tudományegyetem,
- Gaál Ferenc Egyetem.
Támogató intézmények:
- Állami Számvevőszék,
- Pénziránytű Alapítvány,
- Econvenció Alapítvány.
Kutató partnerek:
- Deák-Zsótér Boglárka (CORVINUS Egyetem),
- Kiri Henriett (GFE),
- Kovács Péter (SZTE),
- Mészáros Aranka (SZIE) és
- Luksander Alaeszandra (ÁSZ).