Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Ő is nálunk tanít: Selján Márk | Budapesti Metropolitan Egyetem

Ő is nálunk tanít: Selján Márk

A szoftverek, stílusok, elvárások és határidők változnak. Az elemző gondolkodásmód, az összefüggések keresése viszont mindig fontos lesz. Annak a művésznek, aki a pályán akar maradni, időtálló elvek szerint kell dolgoznia.”


Selján Márk a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen formatervezőként diplomázott. Az egyetemi évei alatt a kezdte el komolyabban foglalkoztatni a 3D tervezés, ezen belül is a 3D karaktermodellezés és tárgytervezés. Így nem olyan meglepő, hogy a klasszikus formatervezés mellett az animáció is megszólította, jelenleg Animáció alap- és mesterszakunk oktatója, plasztikát, digitális tervezést, - szobrászatot, - festést tanít. 2016-ban Hammer moduláris csúzlijával elnyerte a Magyar Formatervezési Díjat (interjúnk a díj kapcsán itt olvasható). Elkötelezett amellett, hogy a jövő művész nemzedéke megtalálja a számára megfelelő alkotói utat, így nem csoda, hogy minden évben lelkesen mesél az Educatio kiállítás METU standjánál is szakterületeiről, az animációról és a formatervezésről is.

 


Mi mindennel foglalkozol? Formatervezőként végeztél az egyetemen és praktizálsz is designerként. Hogyan jött képbe az animáció és hogy ezen a szakon oktass?
Főként sporteszközöket tervezek, leginkább olyanokat, ahol a fizika vagy mechanika fontos szerepet kap. Az ergonómia és az anatómia ebben kulcsszerepet játszik. Egyébként ez az ismeret az animációs csontozásnál is hasznosul. A második egyetemi évemet követően nyári gyakorlatként fázist rajzoltam egy angol-magyar animációs sorozatban. Ezután igyekeztem a környezeti- és építészeti modellezést is elsajátítani. A Formatervező szak mellett pedig online versenyekre neveztem karakter modellezés és animáció témákban. A tanítás a doktori képzés mellett került szóba. A kezdeti időszakban főként fashion elemek modellezésén keresztül tanítottam a 3D-t a textiles hallgatóknak, majd az évek során ez kiegészült a digitális mintázással és a karakter modellezéssel, amikor leigazoltam az animációs csapatba.

A formatervezés mely ága, felhasználási formája vagy stílusa áll hozzád legközelebb? És ha az animációról beszélünk, akkor mi áll közel a szívedhez?
A funkcionális, ipari terveket kedvelem. Illetve azokat a dolgokat szeretem tervezni, amelyeket nem kell burkolni. Talán azért kedvelem az anatómiát is. A működésben és a szerkezetben szeretek gyönyörködni. A figurák változatossága és megalkotásuk története miatt a Mattel és Filmation féle klasszikus Masters of The Universe az egyik állandó kedvenc.

Az alkalmazott vagy az autonóm műfaj áll hozzád közelebb?
Általában olyan témákban dolgozom, ahol a kreatív problémamegoldás az elsődleges feladat. Ez inkább alkalmazott művészeti terület. Illetve a tömegtermelés is rengeteg kihívást jelent. Jó érzés látni a kirakatban, amit megterveztem. Jó dolog közvetlen kapcsolatban lenni a vásárlókkal, az alkalmazott művészet sok helyre eljut.

 

Diploma / Gepida


Amikor alkotsz, honnan jönnek az impulzusok? Hogyan indulsz el?
Folyamatosan gyűjtök és dolgozom, akkor is, ha nincsen megbízás. A tervezés lassú folyamat és kicsit a jövőbe is kell látni. Mindig több volt az elképzelésem, mint az időm. Rengeteg hangoskönyvet és podcastot hallgatok, ha másra nincsen lehetőség, akkor firkálok, álmodozom. Fantasztikus dolog létrehozni valamit. Sokaknak nincsen ilyen lehetőségük, igyekszem megbecsülni. Azt érdemes elmondanom, hogy tudatosan kerestem azt a területet, ami érdekel, van hozzá készségem és gyakorlatom. Négy-öt év vegyes tapasztalat után alakult ki, hogy ez a csúzlik tervezése lesz. Utána csak ezzel foglalkoztam, három év után sikerült az egyik tervemmel kitűnni, onnantól kezdődtek az igazi fejlesztések. Ebből talán látható, hogy az én esetemben a tervezés folyamatos. A vásárlói igények jelölik ki, hogy valami végül gyártásba kerül-e.

Mesélj kicsit arról a gondolat- és alkotói folyamatról, ahogy az alkotásaid készülnek!
Mindig igyekszem tisztában lenni az erőforrásokkal. Nagyon tud motiválni, ha a konkurencia termékénél kell jobbat csinálnom. Kritikus vagyok az engem körülvevő tárgyi világgal kapcsolatban és a felismeréseket igyekszem rögzíteni. Sokat játszom a gondolattal, hogy miként lehet valamit jobban elkészíteni. Ez segít fejleszteni a készségeimet. A komolyabb munkák rendkívül fel tudnak pörgetni. Akkor általában addig nincsen megállás, amíg ki nem gondolom a munkatervet, majd a tervezés irányát igyekszem kijelölni. Ezt követően készülnek a koncepciók, amelyeket igazolni kell. Ha az elképzelés működik, majd minden teszt kedvezően alakul és a gyártás is lehetséges akkor jön a digitális munka java. Az első szakaszban sokat rajzolok és modellezek kézzel. Nem szeretem a printet az elején, mert túl lassú mindig újat nyomtatni és nem annyira érzékletes. A végén persze minden printelt, ami a szélesebb körű tesztelésre megy, ott már van szerepe az azonosságnak és a pontosságnak, illetve olyan részletek, mint a branding is elő tudnak kerülni. Emellett sok a virtuális prototípus is, hogy a felhasználók visszajelzéseit mihamarabb megkapjuk.

 

Csúzli SimpleShot Axiom / SimpleShot Hammer Slingbow


Mi volt a legutóbbi munkád? És min dolgozol most?
A harmadik generációs Scout (LT) csúzli. Mivel az első modell gyakorlatilag ikonikus tárggyá vált a csúzlisok számára, ezért nagyon szép kihívást jelentett. Most csúzlik tervezésével kapcsolatos oktatási anyagokon és néhány különlegesebb modellen dolgozom. Illetve az idén megint EB, most Belgiumban, az a rendszeres edzésen és gyakorláson kívül az újfajta versenyszabályzat elsajátítását is jelenti.

Mikor döntöttél úgy, hogy a művészi pálya mellett oktatni is szeretnél?
A családom sok tagja tanár, talán ennek köszönhetően vettem fontolóra, de ami motivált az az, hogy szeretek előadni. Sok tehetséges hallgatóval találkoztam már és ez jó érzés. Nagyon büszkévé tesz egy kis részt vállalni egy kibontakozó karrier alakításában.

 

Csúzli SimpleShot Torque / Wrench


Mi a legfontosabb számodra a tanításban? 
Vannak olyan rendszerek, folyamatok, amelyek általános érvényűek. Szeretem ezeket bemutatni, mint a legfontosabb üzeneteket. A szoftverek, stílusok, elvárások és határidők változnak. Az elemző gondolkodásmód, az összefüggések keresése viszont mindig fontos lesz. Annak a művésznek, aki a pályán akar maradni, időtálló elvek szerint kell dolgoznia. 

Miben más ma a szakmád, mint amikor Te tanultál? Változott?
Természetesen! Folyamatosan változik. Sok egykor megfizethetetlen szolgáltatás vagy szoftveres alkalmazás elérhetővé vált. Egy kreatív és állhatatos szakember nagyon jól érvényesülhet ma. Ami bonyolódott az, hogy a tudásanyag, az egyéni készségek, a marketing és az önmenedzselés szerepe további terheket ró a tervezőkre.


 

Film Concept / Film Netflix Spectral Visor PrintArt


Kiknek ajánlanád a formatervező szakot és kinek az animációt? Milyen indíttatás az, ami miatt szerinted mindenképp kukkantson be ebbe a világba?
Mindkettő nagyon nagy mértékben alakíthat az emberek felfogásán. Aki szeret és tud is felelősséget vállalni az izgalmasnak találhatja mindkettőt. Az animációban nagyon sokféle személyiség megtalálja a számítását. Akit az írás, a történetmesélés és a rendezés érdekel, ugyanúgy szerepre talál, mint akit a mozgás ragad meg. Mások a koncepciók kialakítását vállalják magukra. Elengedhetetlen a csapatmunka és fontos a kitartás, a munkabírás, mert bizony nagyon időigényes a folyamat. A formatervezés azok számára jó választás, akik egyébként is kritikusak az őket körülvevő tárgyi világgal szemben. Szerintem jó, ha van hozzá egy elemi műszaki érzék is, ami garantálja azt, hogy a tervező tudjon a gyártásban is érdeket érvényesíteni. Nem árt egy kis fantázia sem. A most megtervezett tárgy évek múlva kell igazán nagyot robbanjon. Kreatív, realisztikus problémamegoldásról van szó.

Mit mondanál azoknak, akik most kacsingatnak ezek felé a területek felé? Ha egyetemre készülnek, akkor hogyan tehetik ezt a leghatékonyabban?
Beszéljen angolul, ha teheti, mert a kreatív szakmák nyelve az angol. Aki tervezni akar, az tervezzen, aki animációt akar készíteni, az készítsen azt. Fontos az alapozás, de nincsen jobb gyakorlat, mint a szakma maga. A kötelező rajzi gyakorlat mellett ma minden elérhető online, videómegosztón és fórumon. Nincsen nagyobb öröm, mint amikor valaki saját erejéből megtanul valamit és az ismeret segítségével megalkotja, amit elképzelt. Az önállóság fontos. Az egyetemi lét befektetés. Akkor térül meg a legjobban, ha a hallgató tudásszomja, valamint a munkabírása és az oktatásban lévő lehetőségek egymásra találnak. Ebből lesz aztán jó portfólió, később pedig a megbízható munkatárs.

 

MercedesProject / Csúzli CleaverV3