Németh Bettina Zsófia / Belsőépítész környezettervező művész mesterszak

Németh Bettina Zsófia / Belsőépítész környezettervező művész mesterszak

"...gyakran egy ruha struktúrája vagy egy ékszer formavilága mozgatja meg a fantáziámat. Hiszem, hogy a különböző művészeti ágak kihatnak egymásra. Emellett állandó inspirációs forrást nyújt számomra a természet."


Németh Bettina Zsófia Környezetkultúra alapszakunk után idén Belsőépítész környezettervező művész mesterszakunkon diplomázott.


Miért ezzel a területtel foglalkozol?

Már kiskorom óta tudom, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. Mindig is az életem fontos részét képezték a kreatív elfoglaltságok. Emellett a családtagjaim foglalkozása is szorosan köthető az építészethez, így már korán belepillanthattam a szakma rejtelmeibe, találkozhattam belsőépítészekkel. Ekkor nyűgözött le a munkájuk, és döntöttem el, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. Elkezdett érdekelni a térformálás, és az, hogy hogyan tudja segíteni, befolyásolni a társadalmat a környezet kialakítása.


Miért ezt a szakot választottad?

Mindenképpen egy olyan egyetemen szerettem volna tanulni, ahol kibontakozhat a kreativitásom és szabadon engedhetem a gondolataimat, ugyanakkor a szakmához szükséges elméleti és műszaki tudást is megkaphatom. Ellátogattam a szak nyílt napjára, beszélgettem az oktatókkal, és úgy éreztem ez a szak tökéletes lesz számomra.


Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?

Az alapképzést is a METU-n végeztem, Környezetkultúra szakon.


Mi inspirál?

Minden projektnél változik, hogy honnan merítem az inspirációm. Követem más művészeti ágak aktuális alkotásait, így gyakran egy ruha struktúrája vagy egy ékszer formavilága mozgatja meg a fantáziámat. Hiszem, hogy a különböző művészeti ágak kihatnak egymásra. Emellett állandó inspirációs forrást nyújt számomra a természet.


Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

Az egyik kedvenc feladatom az alapképzés során a városligeti Királydomb alá tervezett koncertterem volt. Ez egy különösen természetközeli projekt volt, hiszen a domb héjazata alkotta a belső terek határait. Nagyon izgalmas volt számomra a földfelszín feletti, és a földfelszín alatti világ összehangolása. Ennek a két ellentétnek a feloldását folyamatos ereszkedéssel és a természetes fény fokozatos csökkentésével értem el. A terek úgy kerültek kialakításra, hogy a padlózat folyamatos lejtésével az ember egyre inkább a földfelszín alá ereszkedik. Ezt az utat minden oldalról átriumok kísérik, melynek növényzete rendkívül változatos. Így egy botanikus kert jött létre az útvonal mentén, melynek kialakításához tanulmányoztam a közeli Fővárosi Állat-és Növénykertben felfedezhető növényfajokat is, hogy a két terület összhangban tudjon működni.


A mesterképzésen szeretném kiemelni a Nyugati téri ötletpályázatra elkészült tervet, mely egy rendkívül komplex feladat volt. A félév folyamán lehetőségünk nyílt egy összetett, városi léptékű projekten dolgozni. Két fős csapatunk célja egy performance tér létrehozása volt a Nyugati tér és az Eiffel-csarnok területén. Tervünk során olyan művészeti és kulturális központot hoztunk létre, amely beintegrálja a területet a város szövetébe, bevonva mind az utasforgalmat mind Budapest lakóit az aktív kulturális életbe. Központi szerepet játszott az aluljárószint kibővítése és a negatív előadóterek létrehozása. Közvetlen kapcsolatot alakítottunk ki a Nyugati pályaudvar északi és déli tengelyeivel, az Eiffel tér és a Váci út között. Fontosnak tartottuk, hogy az utasforgalom teljeskörű kiszolgálása mellett a várakozók aktívan és érdekesen töltsék el az idejüket. Az építészeti koncepció mellett egy költségbecslést és egy megvalósíthatósági tanulmányt is ki kellett dolgoznunk, melynek segítségével beleláthattunk abba, hogy hogyan zajlik egy összetett tervezési feladat.


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?

Mindig is a terveim fontos részét képezték az aprólékos struktúrák és a könnyed, légies elemek. Ezért is tűnt tökéletes választásnak a Kiskunhalasi Csipkemúzeum átalakítása. Fontosnak tartottam a csipke közelebbi megismerését és elemzését, mely során magával ragadott a hihetetlen szerkezete és az elképesztő mennyiségű munka, mely az elkészítésében rejlik. Ettől a lenyűgöző szerkezettől inspirálva került kialakításra a koncepcióm legfőbb eleme, egy lebegő kiállítótér. A kiállítótér sokszínűen mutatja be a halasi csipkét azáltal, hogy tapintással, nagyítással és mozgatással ismerhetik meg a látogatók a csipkék minden részletét. Ezen kívül szerettem volna bevonni az embereket a színfalak mögötti élet izgalmaiba is. Ezért a csipkevarrók műhelye, a kutatói területek és a raktározás egy része úgy került kialakításra, hogy a látogatók megtekinthessék ezeket a folyamatokat, így egy komplex múzeumi élménnyel gazdagodhatnak.


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?

Úgy gondolom, hogy az egyetem sokrétű tudást biztosít, és rengeteg lehetőséget kínál a hallgatói számára. Alkalmam nyílt az egyetemi évek során más szakok hallgatóival is együttműködni, amikor az integrált társművészeti gyakorlat tantárgy során - a Budapesti Metropolitan LAB keretében - a Szépművészeti Múzeum számára terveztünk applikációt és körbejárható látogatói útvonalakat. Ezek bizonyos témakörök (anyaság, relaxáció) szerint összeválogatott műtárgyakon keresztül vezetik végig a látogatókat a kiállításon. Ez a feladat sokban segítette később a diplomamunkámat is. Emellett a diplomamunkám tervezésekor az iskolában megrendezett workshop hét keretein belül részt vehettem egy Csipke workshopon a Divat- és textiltervezés szakos hallgatókkal, amely által teljesen más szempontok alapján kezdtem el a csipkéket megérteni és megfigyelni, és ez később kihatott a tervemre is. Szeretném még kiemelni a tanárok hozzáértését és nagy szakmai tapasztalatát, melyekkel hozzásegítettek a tervezési feladatok megoldásához és az egyéni stílusom kialakulásához. 


Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?

A kreatív, inspiráló és barátságos környezet párosul a tanárok hozzáértésével és szaktudásával.


Hogy érzed magad friss(másod)diplomásként?

Úgy gondolom, hogy a diploma megszerzésével nem állt meg a tanulási folyamat az életemben. Ez a szakma folyamatos fejlődést és megújulást igényel. Úgy érzem, hogy az iskolában jó alapokat kaptam a szakma elsajátításához. Ezeket az alapokat szeretném a jövőben továbbfejleszteni.


Milyen élmény volt a diplomavédésed?

A félév során rengeteget készültünk a diplomavédésre, sok támogatást és tanácsot kaptunk az oktatóinktól, ennek köszönhetően magabiztosan tudtam kiállni a bizottság elé és egy kellemes élményként éltem meg a diplomavédést.


Milyen terveid vannak a jövőre?

Szeretnék egy olyan belsőépítész csapat tagja lenni, ahol a gyakorlatban is hasznosíthatom az egyetemi éveim alatt megszerzett tudásomat, és ahol még többet tanulhatok a szakmáról és fejlődhetek. Emellett tervezem a külföldi tanulást vagy munkavégzést is, hogy más rálátást kapjak a szakmára, újfajta tapasztalatokat gyűjtsek és inspirációkat meríthessek más kultúrákból.


Németh Bettina Zsófia / Belsőépítész környezettervező művész mesterszak

Németh Bettina Zsófia / Belsőépítész környezettervező művész mesterszak
Németh Bettina Zsófia / Belsőépítész környezettervező művész mesterszak