MARTINOVSZKY ZSÓFIA / DIVAT- ÉS TEXTILTERVEZÉS MESTERSZAK
„Leginkább a lebegés fogalma írja le, amit érzek most. Büszkeséggel tölt el, hogy amit elterveztem, ilyen szépen valóra tudtam váltani. Ehhez természetesen mérhetetlenül sok munka kellett, de MEGÉRTE!”
Zsófia Kézműves alapszakunkon végzett, idén pedig Divat- és textiltervezés mesterszakunk divattervezés specializációján diplomázott. Részt vett a 2015-ös Marie Claire Fashion Days METU-s divatshowján, a European Fashion Union által szervezett nemzetközi divatpályázat bemutatóján. A Budapesti Metropolitan Lab csapattagjaként Csajkovszkij: Jolanta cipője című opera-vizsgaelőadás díszlet- és látványtervezésében dolgozott csoporttársaival.
Miért ezzel a területtel foglalkozol?
A divat számomra az az alkotási folyamat, melyben a leginkább meg tudom mutatni önmagam a világnak. A művészet szinte minden területén kipróbáltam már magam, ezért merem ezt állítani. A divattervezés és a ruha elkészítése nekem egymástól elválaszthatatlan folyamatok, így minden egyes ruhadarabomnak története van és ettől igazán különlegessé válnak mind számomra, mind pedig a viselő számára. Azt hiszem, ez a legszebb része ennek a hivatásnak.
Miért ezt a szakot választottad?
Nagyon csábító volt, hogy lehetőség nyílt kipróbálni magam a kötés világában is, valamint eltökélt szándékom volt, hogy később a szakmában helyezkedjek el.
Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?
Az akkor még BKF Kézműves szakán végeztem öltözék- és kiegészítő tervezés specializáción.
Mi inspirál?
Leginkább a természet, annak minden jellegű megnyilvánulása és a geometriával való harmóniája. Emellett pedig természetesen képtelen vagyok alkotni zene nélkül. :)
Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Nagyon élveztem a divattervezés- és kutatás kurzus minden félévét. Lehetőségünk nyílt komplett kollekciókban gondolkodni, és praktikus szempontok alapján létrehozni azokat. Ehhez szervesen kapcsoltam minden esetben legalább egy kötött darabot, melyek teljessé tették a kollekciókat. A második félévben találtam rá, hogy engem igazán a természet és a geometria viszonya izgat a legjobban és innentől kezdve ezt a témát feszegettem a diplomakollekcióval bezárólag. Így születtek meg a Flumen, a Pinus Sylvestris és a TSURU kollekciók, melyeket leginkább közel érzek a szívemhez.
Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Nagyon élveztem a divattervezés- és kutatás kurzus minden félévét. Lehetőségünk nyílt komplett kollekciókban gondolkodni, és praktikus szempontok alapján létrehozni azokat. Ehhez szervesen kapcsoltam minden esetben legalább egy kötött darabot, melyek teljessé tették a kollekciókat. A második félévben találtam rá, hogy engem igazán a természet és a geometria viszonya izgat a legjobban és innentől kezdve ezt a témát feszegettem a diplomakollekcióval bezárólag. Így születtek meg a Flumen, a Pinus Sylvestris és a TSURU kollekciók, melyeket leginkább közel érzek a szívemhez.
Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
A TSURU kollekció egy megfejtése a természet-geometria viszony általam feszegetett kérdésének. Végső megoldása ennek nem létezik, végtelen válasz adható, ezért is szerettem bele ennyire ebbe a témába.
Egyébként a tsuru (鶴) jelentése japánul daru. Ha egészen pontosak akarunk lenni, papírdarut jelöl a szó. A japánok ugyanis a tancho (タンチョウ) szóval jelölik a madarat és a kuren (クレーン) hangalakkal az emelőszerkezetet.
A TSURU kollekciót a „daru” ihlette. Dominánsan fehér, ahogyan a mandzsu daru tollai is. Hangsúlyos vázrendszer képezi az alapját, akárcsak a gépnek. Végül és legfőképpen szabásvonalait, formai megoldásait és mintarendszerét az origami daru inspirálta. A TSURU egy folyamatábra, mely hat lookon, és azok variánsain keresztül mutatja be tervezői gondolatmenetemet az inspiráció megismerésétől, az absztraháláson át a hordható ruháig. Kivitelezésénél a minimalizmusra törekedtem, így a részletek teret nyernek, érvényesülhetnek minden darabnál. Kollekcióm nem akar szezonhoz igazodni. Célja a kreatív gondolkodás materializálása és újabb kreatív gondolatok ébresztése.
Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Nagyon szerettem a műhelyben dolgozni, mivel mindig tudtam kihez fordulni, ha segítségre volt szükségem. A mester évek alatt ez főként tanácsadásra redukálódott, de mindig hálásan fogadtam a pozitív kritikát mind konzulenseim, mind a műhelyben segédkező szakemberek részéről. A művésztanárok a tervezés során terelgettek, Németh Zoltánné, Farkasné Oszkó Erzsébetre és Imre Andrea (nekünk csak Jutka, Zsóka és Andi) pedig hatalmas kivitelezői tapasztalatukkal segítettek a lehető legelvetemültebb gondolataink megvalósításában is.
Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Biztos szakmai alapot ad, felszerelt műhelyek segítik a munkát és barátságos légkörben lehet tanulni.
Hogy érzed magad a friss(másod)diplomásként?
Leginkább a lebegés fogalma írja le, amit érzek most. Büszkeséggel tölt el, hogy amit elterveztem, ilyen szépen valóra tudtam váltani. Ehhez természetesen mérhetetlenül sok munka kellett, de MEGÉRTE! :)
Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Nagyon jól esett, hogy mind a zsűri, mind az opponensem pozitívan értékelték a munkám, és kissé meg is lepett, hogy az előbbi semmit sem kérdőjelezett meg benne.
Milyen terveid vannak a jövőre?
Mindenképp szeretnék a szakmában elhelyezkedni. Jelenleg két projektben is részt veszek, mindkettő szerelemgyermek. Egyaránt érdekel a kicsit darkosabb street fashion és a bridal vonal is, de tudom, hogy egyszer majd fájdalmas búcsút kell intenem valamelyiknek.