Minden amit az influenszerkedésről tudni akartál

2024-10-15

Minden amit az influenszerkedésről tudni akartál

Vajon mik a legújabb influencer-trendek 2024-ben? Milyen kihívásokkal szembesül a piac és a tartalomgyártó? Hol van a helye az ügynökségeknek az influencer-marketing folyamatban? Vajon mit hozhat az AI forradalom az influenszerek piacán? Az Influenszerek, befolyásolók, véleményvezérek - Az online hírnév és rajongás alakzatai 2024-ben címmel szervezett workshopon ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat egy előadás, egy kerekasztal-beszélgetés és hallgatói kérdések segítségével.


2024. október 9-én a másodszorra került megrendezésre az a workshopsorozat, amelyet Nyakas Levente (METU Marketing- és Kommunikációtudományi Intézet) és Németh Marika (METU Digitális Tanulmányok Intézete) azért indított el májusban, hogy a média és tömegkommunikáció aktuális kérdéseit elismert szakemberek segítségével hozza közelebb a METU hallgatóihoz. “Míg tavasszal a televíziós műsorgyártás kegyes kérdéseiről volt szó, addig ma az influencer tevékenységet járjuk körül tudományos, tartalomgyártői és ügynökségi oldalról.” - vezette fel az eseményt Nyakas Levente.

image

Bevezető előadásában Guld Ádám médiakutató (PTE TMI) arról beszélt, hogy a médiában és az általa megszerezhető hírnév nem mai jelenség, az a múlt század eleje óta a kultúránk szerves részét képezi. A 20. század elején még a filmcsillagok hódították meg a közönséget, de a televízió megjelenésével párhuzamosan még több híresség bukkant fel a nyilvánosságban. Napjainkban pedig egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az online világ sztárjai is, akik a közösségi média csatornáin válnak ismertté, véleményvezérekké, influenszerekké, mely szegmens rohamosan fejlődik. Ez a fejlődés - a technológiai változások mellett - többek között annak is köszönhető, hogy nagy potenciál van az influencer-tevékenység csoportképző (összetartozást erősítő) és identitásképző funkciójában, nem is beszélve gazdasági funkciójáról, illetve az általa indukált paraszociális kapcsolódásról. Utóbbival kapcsolatban Guld Ádám kiemelte, noha a rajongók és ismert emberek közötti kialakuló szoros érzelmi kötődés már a hagyományos médiában is létrejött, de az új médiában az interaktivitás még inkább felerősíti ezt a kapcsolatot.

image

Az előadást követő kerekasztalbeszélgetésbenDr. Baracsi Katalin, internetjogász, Dóczi Attila influencer (Tanulom magam), Sápi Márton értékesítési vezető (Star Network), valamint Horváth Dávid kommunikációs szakember, influenszer vett részt Guld Ádám moderálása mellett. A kerekasztalbeszélgetésen a paneltagok a magyar influencer marketing fejlődéséről, trendjeiről, a minőség tartalomgyártás esélyeiről egy kiélezetten figyelem-vezérelt környezetben, az Kidfluencer tevékenység jogi és szakmaetikai kérdéseiről, a televíziós megjelenés és az influencer-tevékenység viszonyáról, valamint az influencerek politikai szerepvállalásáról, és annak potenciális következményeiről osztották meg szakmai véleményüket.


A rendezvény a tervezett másfél órás keretet meghaladva közel kétórásra sikeredett, sőt, a paneltagok a workshopot követően is a hallgatóság rendelkezésére álltak.