Minden amit az influenszerkedésről tudni akartál
2024-10-15
Vajon mik a legújabb influencer-trendek 2024-ben? Milyen kihívásokkal szembesül a piac és a tartalomgyártó? Hol van a helye az ügynökségeknek az influencer-marketing folyamatban? Vajon mit hozhat az AI forradalom az influenszerek piacán? Az Influenszerek, befolyásolók, véleményvezérek - Az online hírnév és rajongás alakzatai 2024-ben címmel szervezett workshopon ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat egy előadás, egy kerekasztal-beszélgetés és hallgatói kérdések segítségével.
2024. október 9-én a másodszorra került megrendezésre az a workshopsorozat, amelyet Nyakas Levente (METU Marketing- és Kommunikációtudományi Intézet) és Németh Marika (METU Digitális Tanulmányok Intézete) azért indított el májusban, hogy a média és tömegkommunikáció aktuális kérdéseit elismert szakemberek segítségével hozza közelebb a METU hallgatóihoz. “Míg tavasszal a televíziós műsorgyártás kegyes kérdéseiről volt szó, addig ma az influencer tevékenységet járjuk körül tudományos, tartalomgyártői és ügynökségi oldalról.” - vezette fel az eseményt Nyakas Levente.
Bevezető előadásában Guld Ádám médiakutató (PTE TMI) arról beszélt, hogy a médiában és az általa megszerezhető hírnév nem mai jelenség, az a múlt század eleje óta a kultúránk szerves részét képezi. A 20. század elején még a filmcsillagok hódították meg a közönséget, de a televízió megjelenésével párhuzamosan még több híresség bukkant fel a nyilvánosságban. Napjainkban pedig egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az online világ sztárjai is, akik a közösségi média csatornáin válnak ismertté, véleményvezérekké, influenszerekké, mely szegmens rohamosan fejlődik. Ez a fejlődés - a technológiai változások mellett - többek között annak is köszönhető, hogy nagy potenciál van az influencer-tevékenység csoportképző (összetartozást erősítő) és identitásképző funkciójában, nem is beszélve gazdasági funkciójáról, illetve az általa indukált paraszociális kapcsolódásról. Utóbbival kapcsolatban Guld Ádám kiemelte, noha a rajongók és ismert emberek közötti kialakuló szoros érzelmi kötődés már a hagyományos médiában is létrejött, de az új médiában az interaktivitás még inkább felerősíti ezt a kapcsolatot.
Az előadást követő kerekasztalbeszélgetésbenDr. Baracsi Katalin, internetjogász, Dóczi Attila influencer (Tanulom magam), Sápi Márton értékesítési vezető (Star Network), valamint Horváth Dávid kommunikációs szakember, influenszer vett részt Guld Ádám moderálása mellett. A kerekasztalbeszélgetésen a paneltagok a magyar influencer marketing fejlődéséről, trendjeiről, a minőség tartalomgyártás esélyeiről egy kiélezetten figyelem-vezérelt környezetben, az Kidfluencer tevékenység jogi és szakmaetikai kérdéseiről, a televíziós megjelenés és az influencer-tevékenység viszonyáról, valamint az influencerek politikai szerepvállalásáról, és annak potenciális következményeiről osztották meg szakmai véleményüket.
A rendezvény a tervezett másfél órás keretet meghaladva közel kétórásra sikeredett, sőt, a paneltagok a workshopot követően is a hallgatóság rendelkezésére álltak.