THINKING OUTSIDE OF THE BOX

THINKING OUTSIDE OF THE BOX


A Budapesti Metropolitan Egyetem konzorciumi partnereivel egy olyan felnőttképzési programot valósított meg uniós támogatással, amelynek középpontjában a kreativitás áll.t 

A pályázat elsősorban arra fókuszált, hogy milyen módszerekkel lehet ösztönözni a kreatív gondolkodást és viselkedést, ezzel elősegítve a felnőttek gyors alkalmazkodását a munkaerő-piaci változásokhoz, elősegítve a vállalkozóvá válást, támogatva a hátrányos helyzetű társadalmi csoportokat (például pályakezdőket, munkanélkülieket, 50 év felettieket, a már nyugdíjasokat, bevándorlókat és szellemi vagy fizikai fogyatékkal élőket.)

A program közvetlen célcsoportját a felnőttképzésben oktató tanárok, trénerek jelentették, hiszen pályázatunk elsősorban a tanárok / trénerek készség- és képességfejlesztésére helyezte a hangsúlyt, ezzel elősegítve az új kreatív és innovatív módszerek megtanulását és integrálását az adott intézmény felnőttképzési rendszerébe.


A programban 6 találkozót szerveztünk, az alábbi főbb, kreativitással kapcsolatos témacsoportok mentén:

1. találkozó: Finnország

  1. Mit jelent a kreativitás fogalma?
  2. Kreatív gondolkodás, kreatív viselkedés, kreatív cselekvés.
  3. A kreatív szemlélet, gondolkodás hatásai a társadalomra és gazdaságra.
  4. A kreativitás hiányának hatásai az európai iskolarendszerekben és felnőttképzésben. Hogyan tudjuk megváltoztatni a tanítási szemléletet az oktatási rendszerben és iskolákban, felnőttképzési szervezetekben?

2. találkozó: Németország

  1. A program során foglalkoztunk azzal, hogyan fedezzük fel a tehetséges személyeket és csoportokat, valamint hogyan menedzseljük őket, hogyan fejlesszük tovább tehetségüket. 
  2. Fontosnak tartottuk megvizsgálni azt is, hogy azt, hogy miként lehet motiválni az „átlagembereket”, hogy erős személyes / szakmai készségeiket tovább fejlesszék. Arra törekedtünk, hogy minél több jó gyakorlatot, példát gyűjtsünk össze a tehetséggondozás területéről (képzések, mentorálás, coaching stb.)

3. találkozó: Észtország

  1. A találkozó során olyan tréning és tanítási módszereket / technikákat sajátítottunk el, amelyek elősegítik a kreatív gondolkodás és cselekvés térnyerését a különböző európai közösségekben, képző intézményekben.
  2. Emellett igyekeztünk minél több jó gyakorlatot összegyűjteni a kreatív szemlélet tanulásával és tanításával kapcsolatban. Foglalkoztunk a jobb agyféltekés tanulással, Edward De Bono újszerű megközelítési módjaival és más módszerekkel (mint mind map, mandala, brainstorming stb.)

4. találkozó: Dánia

E találkozó során megvizsgáltuk, miként hat a művészet (dráma, zene, festészet stb.) a nem művész a hallgatók gondolkodására, kreativitására.

5. találkozó: Spanyolország

A találkozó során megvizsgáltuk, hogyan változtathatjuk meg a gondolkodásmódunkat az idősebb generációk képességeivel, kreativitásával kapcsolatban, valamint a fiatalabb generációk oktatásában vállalat szerepükkel kapcsolatban (ld. negatív sztereotípiák).

6. találkozó: Magyarország

A projekt zárásaként foglalkoztunk azokkal a vállalatokkal és vállalkozásokkal, amelyek híresek kreativitásukról, innovációs képességükről. Vizsgáltuk továbbá, vajon az iskolarendszerben tanultak inkább segítették, vagy hátráltatták e cégek munkatársait abban, hogy előbbre jussanak. 


A Konzorcium tagjai:

  1. Budapesti Metropolitan Egyetem (konzorciumvezető)
  2. Centro de Educación de Personas Adultas "Francisco Largo Caballero" (Spanyolország)
  3. Volkshochschule für den Landkreis Regen (Németország)
  4. Tartu Ülikool, psühholoogia instituut (Észtország)
  5. Odder Højskole (Dánia)
  6. Länsirannikon Koulutus Oy Winnova (Finnország)


Projekt megnevezése: THINKING OUTSIDE OF THE BOX - GRUNDTVIG Tanulási kapcsolatok (12/0034-G/1064)

Projekt időtartama: 2012. augusztus 1 – 2014. július 31.

Elnyert támogatás összege: 16 000 euró (kb. 4,8 M Ft).