THINKING OUTSIDE OF THE BOX
THINKING OUTSIDE OF THE BOX
A Budapesti Metropolitan Egyetem konzorciumi partnereivel egy olyan felnőttképzési programot valósított meg uniós támogatással, amelynek középpontjában a kreativitás áll.t
A pályázat elsősorban arra fókuszált, hogy milyen módszerekkel lehet ösztönözni a kreatív gondolkodást és viselkedést, ezzel elősegítve a felnőttek gyors alkalmazkodását a munkaerő-piaci változásokhoz, elősegítve a vállalkozóvá válást, támogatva a hátrányos helyzetű társadalmi csoportokat (például pályakezdőket, munkanélkülieket, 50 év felettieket, a már nyugdíjasokat, bevándorlókat és szellemi vagy fizikai fogyatékkal élőket.)
A program közvetlen célcsoportját a felnőttképzésben oktató tanárok, trénerek jelentették, hiszen pályázatunk elsősorban a tanárok / trénerek készség- és képességfejlesztésére helyezte a hangsúlyt, ezzel elősegítve az új kreatív és innovatív módszerek megtanulását és integrálását az adott intézmény felnőttképzési rendszerébe.
A programban 6 találkozót szerveztünk, az alábbi főbb, kreativitással kapcsolatos témacsoportok mentén:
1. találkozó: Finnország
- Mit jelent a kreativitás fogalma?
- Kreatív gondolkodás, kreatív viselkedés, kreatív cselekvés.
- A kreatív szemlélet, gondolkodás hatásai a társadalomra és gazdaságra.
- A kreativitás hiányának hatásai az európai iskolarendszerekben és felnőttképzésben. Hogyan tudjuk megváltoztatni a tanítási szemléletet az oktatási rendszerben és iskolákban, felnőttképzési szervezetekben?
2. találkozó: Németország
- A program során foglalkoztunk azzal, hogyan fedezzük fel a tehetséges személyeket és csoportokat, valamint hogyan menedzseljük őket, hogyan fejlesszük tovább tehetségüket.
- Fontosnak tartottuk megvizsgálni azt is, hogy azt, hogy miként lehet motiválni az „átlagembereket”, hogy erős személyes / szakmai készségeiket tovább fejlesszék. Arra törekedtünk, hogy minél több jó gyakorlatot, példát gyűjtsünk össze a tehetséggondozás területéről (képzések, mentorálás, coaching stb.)
3. találkozó: Észtország
- A találkozó során olyan tréning és tanítási módszereket / technikákat sajátítottunk el, amelyek elősegítik a kreatív gondolkodás és cselekvés térnyerését a különböző európai közösségekben, képző intézményekben.
- Emellett igyekeztünk minél több jó gyakorlatot összegyűjteni a kreatív szemlélet tanulásával és tanításával kapcsolatban. Foglalkoztunk a jobb agyféltekés tanulással, Edward De Bono újszerű megközelítési módjaival és más módszerekkel (mint mind map, mandala, brainstorming stb.)
4. találkozó: Dánia
E találkozó során megvizsgáltuk, miként hat a művészet (dráma, zene, festészet stb.) a nem művész a hallgatók gondolkodására, kreativitására.
5. találkozó: Spanyolország
A találkozó során megvizsgáltuk, hogyan változtathatjuk meg a gondolkodásmódunkat az idősebb generációk képességeivel, kreativitásával kapcsolatban, valamint a fiatalabb generációk oktatásában vállalat szerepükkel kapcsolatban (ld. negatív sztereotípiák).
6. találkozó: Magyarország
A projekt zárásaként foglalkoztunk azokkal a vállalatokkal és vállalkozásokkal, amelyek híresek kreativitásukról, innovációs képességükről. Vizsgáltuk továbbá, vajon az iskolarendszerben tanultak inkább segítették, vagy hátráltatták e cégek munkatársait abban, hogy előbbre jussanak.
A Konzorcium tagjai:
- Budapesti Metropolitan Egyetem (konzorciumvezető)
- Centro de Educación de Personas Adultas "Francisco Largo Caballero" (Spanyolország)
- Volkshochschule für den Landkreis Regen (Németország)
- Tartu Ülikool, psühholoogia instituut (Észtország)
- Odder Højskole (Dánia)
- Länsirannikon Koulutus Oy Winnova (Finnország)
Projekt megnevezése: THINKING OUTSIDE OF THE BOX - GRUNDTVIG Tanulási kapcsolatok (12/0034-G/1064)
Projekt időtartama: 2012. augusztus 1 – 2014. július 31.
Elnyert támogatás összege: 16 000 euró (kb. 4,8 M Ft).