Művészet

METU-s kiválóságok a reflektorfényben: két díjazott története

2025-12-03

METU-s kiválóságok a reflektorfényben: két díjazott története

A Budapesti Metropolitan Egyetem számára különösen büszke pillanatokat hozott a 37. Országos Tudományos Diákköri Konferencia, ahol két kivételes tehetségű egyetemi polgárunk is rangos elismerésben részesült. Dr. Aranyosi Zsuzsanna Éva egyetemi docens Mestertanár Aranyérmet, Boronyák Nóra tervezőgrafika szakos hallgatónk pedig Pro Arte Aranyérmet vehetett át – olyan díjakat, amelyek a hazai tudományos és művészeti felsőoktatás legmagasabb szakmai kitüntetései közé tartoznak.

Mindkét elismerés jóval túlmutat egy-egy kimagasló teljesítményen: hosszú évek következetes munkáját, a tehetségek támogatását, az alkotói bátorságot és a szakmai elhivatottságot díjazzák. A két díjazott életútja és szemlélete egyaránt azt üzeni: a kiemelkedő eredmények mögött mindig támogató közeg, inspiráló együttműködések és mély szakmai szenvedély áll.

Az alábbi interjúkban arra kértük őket, meséljenek pályájuk meghatározó állomásairól, a METU-n szerzett tapasztalatokról, valamint arról, mi inspirálja őket ma – hogy történetük másokat is bátorítson, akik saját alkotói vagy szakmai útjukat keresik.

Interjú Boronyák Nórával, Pro Arte Aranyérem díjazott tervezőgrafikussal


A Pro Arte Aranyérem komoly szakmai visszajelzés. Hogyan látja, milyen szerepet játszottak a METU-n szerzett tapasztalatok és támogatások abban, hogy idáig eljusson?

A Pro Arte Aranyérem számomra egy meghatározó mérföldkő – egy sokéves, kutatásalapú tervezői és alkotói út szimbolikus csúcspontja. A mesterszakos tanulmányaim lezárásaként különösen fontos visszaigazolás, hiszen a teljes eddigi karrierutamra ad reflexiót. Ugyanakkor ez az elismerés nem csak személyes siker: a METU támogató, inspiráló szakmai közege nélkül nem tarthatnék itt.

Az itt töltött évek intenzív, formáló tanulási folyamatot jelentettek, ahol hétről hétre éreztem a fejlődést. Rengeteg megmutatkozási lehetőséget, szakmai kihívást, versenyt és pályázatot kaptunk, valamint olyan oktatókat, akik minden szükséges iránymutatást, figyelmet és támogatást biztosítottak ahhoz, hogy kihozhassuk magunkból a legtöbbet.

Mely projektekre vagy szakmai élményekre tekint vissza legszívesebben, amelyek segítettek megtalálni a saját vizuális hangját és alkotói irányát?

A legmeghatározóbbak azok a munkáim, amelyekben a kutatásalapú, konceptuális gondolkodás és az interdiszciplináris megközelítés kiemelt szerepet kapott.

A „Bon Appétit” című projekt volt az első ilyen nagy állomás: egy humanitárius témájú, gondolatébresztő, experimentális tipográfiai csomagolástervezés, amely étel helyett konzervnyitót rejt, és történeti-kulturális kutatásokra építve reflektál a háború és éhínség összefüggéseire. A projekt 2024-ben Commended Award elismerést kapott a World Brand Design Society nemzetközi versenyén.

Szintén meghatározó volt a 2025-ös OTDK-n I. díjat nyert „MEMORIES. STRIPPED.” taktilis asszociációs társasjáték, amely Andreas Fogarasi konceptuális művészetéből merít. A képzőművészet, építészet és tervezőgrafika összekapcsolásával az épített környezethez kötődő személyes és társadalmi élményeket dolgozza fel.

Kiemelném a mesterdiplomamunkámat is, amely élő, megvalósult projektként Zalaegerszeg városában egy új kulturális központ és irodaház arculatát, információs rendszerét és saját betűcsaládját foglalta magában. A grafikai rendszer az épület anyagszerkezetére és textúráira épült, a projekt pedig a 8. ArtHungry Díj döntősei közé került, ahol Branding Különdíjat kapott.

Ezek a munkák máig meghatározzák a szemléletemet, és továbbra is keresem a tervezőgrafika és más művészeti területek közötti párbeszéd új formáit.

Milyen jövőbeli szakmai tervei vannak, és milyen irányok inspirálják jelenleg?

Jelenleg szabadúszó tervezőgrafikusként dolgozom, emellett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem óraadó oktatója vagyok, ami folyamatosan új perspektívákkal gazdagít. A kutatói tevékenységemet szeretném tovább mélyíteni, doktori tanulmányok keretében.

Hiszek abban, hogy minden projekt új lehetőség a szakmai és alkotói fejlődésre. A Pro Arte Aranyérem egyszerre múltbeli eredményeim elismerése és jövőbeli munkámra ható ösztönzés: új erőt ad ahhoz, hogy még motiváltabban kutassak és hozzak létre értékes alkotásokat.

image

„A tehetséggondozás közösségi munka”

Interjú Dr. Aranyosi Zsuzsanna Évával, Mestertanár Aranyérem díjazott egyetemi docenssel


Mit jelent Ön számára személyesen és szakmailag a Mestertanár Aranyérem?

A Mestertanár Aranyérem számomra nagy megtiszteltetés és komoly szakmai visszajelzés. Évek óta foglalkozunk tehetséggondozással a Művészeti és Kreatívipari Karon, Bachmann Erzsébettel és más kollégákkal együtt, és úgy érzem, ez a kitüntetés ennek a közös munkának az elismerése.

Különösen nagy jelentőségű számomra, hogy olyan inspiráló művészek kapták meg korábban ezt a díjat – Droppa Judit, Bachmann Erzsébet, Pettendi Péter vagy Baráth Hajnal –, akiknek a munkásságát nagyra értékelem, és akik engem is tanítottak és inspiráltak. Ez az elismerés szakmailag és emberileg is felelősséget ró az emberre.

Hogyan illeszkedik ez az elismerés a METU-n végzett többéves tehetséggondozó munkájába?

Megerősít abban a küldetésben, hogy támogassuk a művészhallgatók szakmai kibontakozását, országos és nemzetközi bemutatkozását. Nagy hangsúlyt fektetünk a TDK-munkára, ami a METU számára stratégiai jelentőségű. A hallgatóink évek óta kiemelkedően szerepelnek az országos versenyeken.

Szakmai eseményeket, háziversenyeket, kirándulásokat, tapasztalatcseréket szervezünk, ösztöndíj-lehetőségeket kutatunk. A legutóbbi pályázatunknak köszönhetően 2,5 millió forintot nyertünk a művészeti diákkörösök felkészítésére. Nemrég hallgatói csapattal jártunk a bécsi Universität für Angewandte Kunst diploma fesztiválján is.

Külön öröm számomra, hogy az elmúlt években jelentősen nőtt a művészeti TDK iránti érdeklődés: már 80–90 fő is indul a házi versenyeken, és közülük sokan országos 1–3. helyezéseket, illetve különdíjakat szereznek. A Művészeti és Kreatívipari Kar egyértelműen az országos élmezőnyben van.

A díjátadó ünnepségen is több METU-s résztvevő volt: Boronyák Nóra Pro Arte Aranyérmet vett át témavezetőjével, Dr. Brittnek Andreával együtt, és Bachmann Erzsébet – a Művészeti és Művészettudományi Szekció elnökeként – szintén elismerést kapott.

Visszatekintve a pályájára, mely pedagógiai vagy alkotói mérföldkövek formálták az oktatáshoz való viszonyát?

A művészeti képzésben a tehetséges diákokkal való közös gondolkodás folyamatos inspiráció. Pályám kezdetétől jelen vagyok a művészetoktatás különböző szintjein: művészeti középiskolai képzés, majd művészetközvetítő szakok fejlesztése, végül felsőoktatás.

Tanítványaim országos rajzversenyeken, divattörténeti versenyeken szerepeltek sikerrel, ezek a tapasztalatok pedig megerősítettek abban, hogy még a legtehetségesebb hallgatókat is bátorítani kell az első lépések megtételében. A lelkesedésünkkel és támogatásunkkal nyitjuk meg előttük a saját útjukat.

A művészeti diákkörrel 2003 óta foglalkozom, a METU-n 2016 óta, 2021 óta pedig diákköri felelősként. Emellett 2024-től az OTDT Művészeti és Művészettudományi Szekció titkára vagyok. Több OTDK szervezésében vettem részt, és sok hallgatómat vezettem sikeres országos szerepléshez.

A TDK nemcsak megmérettetés, hanem egy intenzív, inspiráló szakmai közeg: gondolatcserék, találkozások, új nézőpontok. Ez az élmény művészhallgatóknak és oktatóknak egyaránt felbecsülhetetlen.

Miben látja ma a legnagyobb kihívást – illetve lehetőséget – a fiatal divat- és textiltervezők képzésében, és hogyan támogatja a METU a kibontakozásukat?

A METU-n valóban rendkívül tehetséges hallgatók tanulnak, és mindent megteszünk, hogy bemutatkozási lehetőséget biztosítsunk számukra. Céges és kulturális együttműködések, kiállítások, pályázatok, ösztöndíjak, szakmai programok segítik őket.

A Magyar Divat és Design Ügynökséggel együttműködésben a 26. tavaszi–nyári Fashion Week hivatalos résztvevői voltunk, nagy sikerű bemutatóval a Nemzeti Múzeumban, Kovács Adél specializációvezető koordinációjával. A Showroom az Infoparkban szintén külön bemutatkozási teret ad hallgatóinknak. A Budapest Design Week programjain is évek óta magas színvonalon szerepel az egyetem.

Fontos, hogy a hallgatók széles spektrumú tudással rendelkezzenek: az új craft technikáktól a mesterséges intelligenciáig, a textilművészet elvontabb formáitól a piaci-gyártási folyamatokig. Az eredmények ezt visszaigazolják: hallgatóink többek között C-IDEA díjakat, Vogue online megjelenést, nemzetközi versenyeredményeket és szakmai különdíjakat szereznek.

E mögött szisztematikus oktatási stratégia és egy elhivatott, lelkes oktatói közösség áll. Arra törekszünk, hogy a fiatal tervezők szakmailag és emberileg is támogatott, inspiráló környezetben fejlődhessenek.


Fotó: Faragó László