4 METU hallgatói díj a Hiány többlete című szőnyegterv pályázaton
A Pipa Ildikó textilművész tiszteletére kiírt, Hiány többlete című pályázati felhívást a SZETT (Szőnyegtervezők Társasága Egyesület) hirdette meg művészek, designerek, művészeti egyetemek hallgatói és művészet középiskolás diákok számára, szőnyegtervek készítésére és beküldésére.
A zsűri által kiválasztott, maximum 3 db pályamű a tervezők bevonásával kivitelezésre kerül.
Hatalmas büszkeség, hogy a Budapesti Metropolitan Egyetem Textiltervező BA 3. évfolyamos textil specializációs hallgatói 4 díjat is elhoztak. A hallgatókat Hidasi Zsófia textilművész készítette fel.
A pályázat díjait ünnepélyes keretek között a Fugában kerültek átadásra.
A galéria további képei kattintással elérhetőek:
A díjnyertes alkotók és pályaműveik:
- Csihar Anna: Színes almák
Szőnyeg kollekcióm létrehozásánál Pipa Ildikó karakteres forma- és színvilága volt az inspirációm. A terveimen megjelennek a gránátalma kárpitról kiemelt organikus formák, általam újra gondolt változatban és kompozíciókban elhelyezve. Az uralkodó szín a lila és annak különböző árnyalatai, viszont mellette komplementer színpárok is megjelennek ezzel intenzívebbé téve a szőnyegtervek színvilágát és színvilág hatását. A szőnyegek egyszerű, ismétlődő egymás mellé egymásra halmozott formákból állnak össze, különböző lépték változtatásokkal. A szőnyegek kivitelezési technikája csomózás és kilim, típusa formaszőnyeg falikárpitként elképzelve.
- Hajós Luca: Térbe térve
A szőnyegtervezés határait, korlátait próbálva alkottam meg ezt a térinstallációt, Pipa Ildikó munkáinak tulajdonságait is figyelembe véve, illetve a ,,Hiány többlete” hívó szóra reflektálva, ahogy az elkészült mű elvesz és hozzá ad a térhez.
- Nagy Dorottya: Ihletforrás
A szőnyeg egyedi kézi munka, minden egyes darab kissé eltérő lehet a másiktól, ami a kézművesség és az egyediség érzetét erősíti. Az absztrakt formák, dinamikus és vibráló kontrasztos színharmóniák választékosan elhelyezve lépnek interakcióba egymással. A szálak elrendezése és rétegezése úgy, hogy a távolabbról nézve optikai színkeverés jöjjön létre. Különböző vastagságú és hosszúságú hosszan hagyott szabadszálak textúrát és mélységet adnak a műnek. Ezek a szőnyegtervek hangsúlyosan kiemelik az optikai színkeverés és a hosszan hagyott szabadszálak egyediségét. A design célja az élettel teli, dinamikus és egyedi atmoszféra teremtése, miközben tiszteleg Pipa Ildikó művészi stílusa és személyisége előtt.
- Rinnenbach Elena: Egység
Tervezésnél a kiindulási pontom a hetvenes évek hangulat- és színvilága volt, geometrikus és organikus formák keveréke, szimmetrikus és aszimmetrikus elrendezésben. A terveimet a formák váltakozása és a színmennyiségek keveredése teszi érdekessé.
A pályázati kiírást önreflexióból közelítettem meg.
Tervezési attitűdömre általánosságban jellemző a túlbonyolítás, érdekesebbnél érdekesebb technikák keverése, most viszont próbáltam a bonyolult mintákat minél jobban leegyszerűsíteni, annyira, hogy még pont tökéletesen ki tudjam vele fejezni magam.
Így a „hiány többlete” számomra egyenlő a lényegre töréssel.
Pipa Ildikó művészetében is hasonlóképpen a lényegre törés és egyértelműség fogott meg. A felvetőszálak szabadon hagyása egy teljesen új látásmód számomra és nagyon sok lehetőséget látok ebben a technikában.
Technika, méret: Faliszőnyeg 120x200 cm
Kilim technika dominálna, vegyítve felvetőszálak szabadon hagyásával és formák különválasztásával és csomózással, a felületek érdekességét pedig különböző fonalminőségekkel és vastagságokkal emelném ki.