Diákigazolvány
Igénylés
1. Hogyan tudok állandó diákigazolványt igényelni?
Első lépésként a lakcímedtől függetlenül bármelyik okmányirodában igényelj egy NEK adatlapot. Vidd magaddal a személyi igazolványod (annak hiányában születési anyakönyvi kivonatod), vagy egyéb érvényes személyazonosító okmányod (útlevél, jogosítvány) és a lakcímkártyádat. A NEK adatlapot az Okmányiroda díjmentesen állítja ki.
Amennyiben egy évben belül intéztél olyan ügyet, melyhez igazolványképet készítettek rólad, NEK adatlapod az Ügyfélkapun keresztül, elektronikusan is igényelheted.
Ne feledd ellenőrizni az adatlapon a személyes adataid, hogy a későbbiekben – változatlan adatok esetén öt éven belül – további igénylésekhez is fel tudd azt használni, valamint az adatlapon található adatokat vesd össze a Neptun rendszerben szereplő adatokkal is!
Ha elvesztetted a NEK adatlapot, akkor díjmentesen bármikor kérhetsz újat az Okmányirodában.
A második lépés, indítsd el a diákigazolvány-igénylést a Neptun rendszeren keresztül az Ügyintézés/Diákigazolvány igénylés menüpont alatt.
Mentés előtt mindenképpen ellenőrizd a tanulmányi rendszerben szereplő adataid, és csak akkor rögzítsd az azonosító számot, ha minden adat megfelelő. Amennyiben eltérést tapasztalsz, kérünk, vedd fel a kapcsolatot telefonon, vagy írásban a Hallgatói Információs Központtal.
Bővebb információkat ITT találsz
2. Hol kaphatok részletes információkat a készülő diákigazolványom gyártásából?
Részletes információt a https://www.diakigazolvany.hu/ oldalon találsz. Írd be az "Igénylőlap nyomkövető"-be a 11 jegyű hallgatói OM azonosítódat.
3. Mennyi idő alatt készül el a diákigazolványom?
Általában a Neptun rendszerben való igénylés elindításától számított 60 napon belül készül el a diákigazolvány. Erre az időtartamra jogosult vagy ideiglenes diákigazolványra.
4. Hogyan kaphatok ideiglenes diákigazolványt?
Miután elindítottad a diákigazolvány igénylést, lehetőséged van ideiglenes (60 napig érvényes) igazolást kérni.
Ezt személyesen teheted meg bármelyik ügyfélszolgálatunkon.
https://metropolitan.hu/ügyintézek
5. Hogyan kapom meg az elkészült diákigazolványomat?
A Neptun rendszeren keresztül, üzenetben értesítünk arról, ha diákigazolványod átvehető. Az üzenet tartalmazza majd a linket is, ahol elérhetőségeinket találod.
6. Hol lehet a diákigazolványt érvényesíteni?
Az állandó diákigazolvány érvényesítését a Hallgatói Információs Központban tudod kérni. Minden szemeszterben üzenetet küldünk minden aktív hallgatónak, amikor megérkeznek az új matricák.
7. Lehet-e postai úton érvényesíteni a diákigazolványt?
Az érvényesítő matricát nincs lehetőség postázni.
8. Lehet-e két, vagy több diákigazolványom?
Nem, egy hallgatónak egyszerre csak egy felsőoktatási diákigazolványa lehet. Amennyiben több intézményben tanulsz párhuzamosan, akkor olyan diákigazolványt szükséges igényelned, amin feltüntetik a másodlagos intézményt is. A diákigazolvány-igénylést abban az intézményben indíthatod el, amelyben aktív státuszú jogviszonnyal rendelkezel. Ha több munkarenden tanulsz egyszerre (pl. nappali és levelező képzés), akkor a jobb kedvezményeket biztosító igazolványt használhatod (nappalis diákigazolvány).
Másodlagos intézményként csak felsőoktatási intézményben folytatott képzés tüntethető fel.
Érvényesítés
1. Betelt matricákkal a diákigazolványon lévő hely, kell-e új diákigazolványt igényelnem?
Nem, az igazolványon lévő régebbi matricákat leragasztjuk, így több alkalommal érvényesíthető az igazolvány.
2. Hogyan tudom érvényesíteni a diákigazolványomat meghatalmazott segítségével?
A CooSpacen található meghatalmazás nyomtatványt szükséges kitöltened. A meghatalmazott személy hozza magával ezt a dokumentumot, saját személyes okmányait, illetve az eredeti diákigazolványodat.
3. Meddig érvényes a diákigazolványom?
Magyarországon belül a diákigazolványok kizárólag az adott félévre szóló matricával együtt érvényesek. Az őszi féléves matricák érvényességi ideje március 31., a tavaszi félévesekéi október 31.
4. Mikortól lehet érvényesíteni az igazolványt?
Üzenetben értesítünk, ha megérkeztek a diákigazolvány érvényesítéséhez az új matricák.
5. Passzív hallgató vagyok. Kaphatok-e diákigazolványt, vagy érvényesítő matricát?
Amennyiben passzív státusszal rendelkezel, nem tudsz diákigazolványt igényelni, átvenni, illetve érvényesíteni.
Új diákigazolvány
1. Mely esetekben kell új diákigazolványt igényelnem?
Ha elveszett, megrongálódott az igazolvány, illetve ha adatváltozás történt. Adatváltozásnak minősül az intézmény- illetve munkarendváltozás (nappali / levelező), a névváltozás és a lakcímváltozás. Ha kar- vagy szakváltozás történt, illetve alapképzésről mesterképzésre történt váltás, akkor nem szükséges új igazolványt igényelned, amennyiben egyéb adat nem változott.
2. Mit tegyek, ha személyes adataim megváltoztak, vagy megrongálódott a diákigazolványom?
A régi – már érvénytelen adatokat tartalmazó vagy megrongálódott igazolványt – add le a Hallgatói Információs Központban, és igényelj új diákigazolványt, ehhez új NEK-adatlapra is szükséged lesz.
3. Elvesztettem a diákigazolványomat és vele a féléves érvényesítő matricát! Mit tegyek?
Matrica pótlását a „Kérelem a diákigazolvány és/vagy matrica pótlására” elnevezésű űrlap kitöltésével kérhetsz.
Az űrlapot megtalálod az alábbi linken:
https://coospace.metropolitan.hu/CooSpace/Scene-75179/Folder-478396
A kitöltött űrlapot hozd be hozzánk személyesen, vagy küldd el a Hallgatói Információs Központ részére az alábbi oldalon: http://www.metropolitan.hu/hallgatoi-kerdes-urlap
Ezt követően elindítunk egy új diákigazolvány-igénylést. A matrica pótlása 3500 forintba kerül, amit a Neptun rendszerben a SimplePay segítségével tudsz kiegyenlíteni.
4. Ellopták a diákigazolványomat. Ebben az esetben is ki kell fizetnem a matrica pótlásának a díját?
Amennyiben bemutatod a felvett rendőrségi jegyzőkönyvet, igénylésed díjmentes lesz.
Ezt jelezd nekünk a http://www.metropolitan.hu/hallgatoi-kerdes-urlap oldalon.