Playable City
Oktatási projekt – konferencia
Az elmúlt években megszaporodtak az olyan játékos projektek, amelyek a városlakókat a technológia segítségével aktivizálják és serkentik akár kritikusabb hozzáállásra vagy részvételre adott folyamatokban, újfajta történet mesélésekre.
A workshop első felében szerzett inspirációk után négy egyetem hallgatói (BME, BKF, NYME-AMI, PTE PMMIK), építészek, grafikusok, vizuális kommunikációs MA szakos hallgatók brainstormingolnak közösen és készítenek mindmapeket. A workshop célja olyan projektek elindítása, amely a városi térrel, annak esetleges meghackelésével, rejtett hálózatokkal foglalkozik játékosan aktivizálva a benne élőket.
A Playable City konferencia délelőtti előadásai a design és technológia kapcsolatát vizsgálják.
Dátum: 2014. november 14. péntek
Időpont: 10:00 – 14:00
Helyszín: Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, művészeti campus
Cím: 1077 Bp., Rózsa utca 4-6. (bejárat a Hutyra Ferenc utca felől)
Szakmai vezető: Seres Szilvia DLA, Magyary Zoltán posztdoktori ösztöndíjas
(A program a Magyary Zoltán ösztöndíj keretében az Európai Szociális Alap tárfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program - Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program” kiemelt projekt keretében valósul meg).
Résztvevő intézmények: BKF, BME-GTK, NYME, PTE, MKE-KET
A rendezvény befogadó intézménye a BKF-KMK Alkalmazott Művészeti Intézete.
Kommunikációs-kulturális rendszerünk az ezredfordulóra digitális platformra került. Ez a telekommunikáció és az interaktivitás szempontjából is új irányú fejlődés forradalmian új típusú kulturális architektúrát eredményezett. Az egységes reprezentációt megteremtő bináris kód alapú forma univerzális és helytől független alkalmazását a világháló, míg az új lehetőségek megszületését az ember és a gép közötti kommunikációs folyamat fejlődése és állandó változása tette lehetővé. A számítógép szintetizálta a különböző korábbi analóg médiumok tartalmait, kiegészítve azokat új lehetőségekkel, miközben a diszruptív technológiák régebbi technológiákon alapuló teljes ágazatokat selejteztek le. Mai világunkban a konvergencia állandósult. Az „internet of things” révén a technológia pedig beköltözik a minket körülvevő tárgyakba.
A kutatás, fejlesztés valamint az innováció művészeti kontextusa az elmúlt évtizedekben egyre fontosabb interdiszciplináris területté vált (elektronikus, digitális, kommunikációs, interaktív eszközöket és technikákat alkalmazó művészeti projektek).
Fontos-e a technológiai trendek ismerete és felismerése? Hogyan tudunk lépést tartani a narratíva változásokkal? A technológia mennyiben segíti az új kifejezési formák megtalálását? A művészet, design és a tömegkommunikáció ereje képes-e változtatni a dolgokon? Milyen feladatai vannak ma egy designernek, alkotónak, művésznek? Milyen szerepei lesznek a jövőben?
Az előadások ezekre a kérdésekre keresik a választ.
PROGRAM/ ELŐADÓK:
10.00-10.30
Seres Szilvia DLA, újmédia-művész, oktató, Szociológia és Kommunikáció Tanszék, BME
Előadás címe: Jövősokktól a jelensokkig
www.artmagazin.hu/halozat
Seres Szilvia a 90-es évek második fele óta foglalkozik interfész tervezéssel, digitális szolgáltatás- és tartalomfejlesztéssel a non profit és for profit szektorban egyaránt. Médiaművészként a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia szakán, esztétaként az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen végzett. DLA fokozatát az MKE Doktori iskolájában 2012-ben, PhD abszolutóriumát az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet, Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Programján szerezte 2011-ben. Számos hazai és külföldi kulturális és művészeti projekt, konferencia, kiállítás kurátora, résztvevője és felkért szakértője volt az elmúlt évtizedekben. 2014-ben az Artmagazin online-on elindított Hálózat rovatában (www.artmagazin.hu/halozat) a magyar médiaművészet és a hazai digitális kultúra alakulásának kezdetét mutatja be. A BME és MOME Elméleti Intézetének oktatója. Kutatási területe: új médiumok, interfész és hálózatkutatás.
10.30-11:00
Baróthy Anna, hybrid designer, a S39 (Szövetség'39)
Előadás címe: S'39 Hybrid Design Manufacture / MUKI és barátai
www.szovetseg39.hu
Baróthy Anna a Hybrid Design Manufacture egyik alapítója és műterem vezetője. Formatervező és szobrászati tanulmányait Budapesten és Pécsett végezte. 2002-ben a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Szilikát szakán diplomázott. 2009-ben fejezte be a DLA kutatói programját a Pécsi PTE, Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán, szobrász szakon. Az általa vezetett műterem és alkotócsoport elsősorban nagy léptékű, komplex művészeti tervezéssel foglalkozik. Munkáikat a multiszenzorális élmény – hang, fény, mozgás szimultán megjelenése – jellemzi. Céljuk a befogadó aktivizálása, elsősorban a létrejövő új élmény és nem a tárgyra való koncentrálás által. Balázs Gergellyel közös munkájuk a CALTROPe (kísérleti bioépítészeti struktúra) 2013-ban elnyerte a Jacques Rougerie Foundation által kiírt nemzetközi építészeti verseny nagydíját az "Építészet és tengerszint emelkedés” témakörében, valamint az idei Magyar Formatervezési Díj – terv kategóriájának nyertese is lett.
11:00-11:30
Wesselényi-Garay Andor, PhD, okl. építészmérnök, okl. urbanista, egyetemi docens, NYME-SKK, AMI
Előadás címe: Digitális építészet, avagy a paradigmaváltás ígérete
www.wergida.blogspot.com
1995-ben saját építészirodát alapított Osváth Gáborral GYÁR néven. A műhely tevékenysége az építészeti tervezői szakmagyakorlás teljes spektrumát felölelte, így az építészet, a belsőépítészet, a várostervezés és a design egyenlő súllyal képviselte az irodát. 2001-től önálló műhelyet alapított W-G-A PSYCHODESIGN néven, és érdeklődése az építészet elméletei oldala felé fordult. Közel háromszáz építészeti tárgyú cikk, esszé, kritika és tanulmány szerzője, melyek az ATRIUM, az ALAPRAJZ, a r-ú MÉ című folyóiratokban, valamint blogján jelentek meg. Jelenleg a METSZET című lap tanácsadó testületének és tudományos szerkesztőbizottságának tagja. 2009-ben a Debreceni MODEMben megrendezett "A Mindenség modellje - Kortárs templomépítészeti kiállítás" kurátora. 2010-ben Ferencz Marcellel a 12. Nemzetközi Építészeti Kiállítás - La Biennale di Venezia - Magyar Pavilonjába készült installáció társkurátora és társtervezője. Jelenleg a Nyugat-magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar, Alkalmazott Művészeti Intézetében egyetemi docens.
12:00-12:30: KÁVÉSZÜNET
12:30-13:00
Varga Judit, látványtervező, alapító, Prop Club
Előadás címe: Greenbox mint végtelen lehetőség
www.propclub.hu
A kétszeres Emmy-díjra jelölt Varga Judit, annak idején a Borgiák látványvilágával olyan alkotásokkal volt versenyben, mint a Downton Abbey, a Trónok harca, a True Blood és a Boardwalk Empire. A látványtervező és művészeti vezető öt éve alapította meg a Prop Club nevű filmes berendező céget, amely a Nicolas Cage főszereplésével készült Boszorkányvadászattal (Season of the Which) debütált. Azóta több játékfilmben, reklámfilmben, videóban és színházi produkcióban vettek részt, hozzájuk kapcsolódik a Borgiákon kívül a The Great Ghost Rescue berendezése is. A magyar filmesek közül Mundruczó Kornél Delta és Pater Sparrow 1 című filmjében is dolgozott. A Prop Club nem csak kiváló szakembereket biztosít, hanem több ezer négyzetméteres raktárában számos olyan kincs található, amely egy filmes enteriőr létrehozásában szerepet kaphat.
13:00-13:30
Parrag Krisztina, stratégiai igazgató, Carnation Group/ Possible
Előadás címe: Brands starve for engagement – games could sooth their hunger
www.carnationgroup.com, www.possible.com
2002-től a Carnation munkatársaként, webfejlesztési, online kommunikációs tapasztalatait olyan vállalatok projektjeinek menedzsmentje során szerezte, mint a Sanoma, Beiersdorf, CIB, Generali, Pannon. 2011-től stratégiai igazgatói szerepkörben feladata a Carnation full service stratégiai ügynökségi szerepének további erősítése, a cég kreatív és média üzletágának összehangolása, közös üzlet és szervezetfejlesztési feladatok indukálása és lebonyolítása. Szakmai érdeklődésének fókuszában jelenleg a digitális technológia hatására megváltozott fogyasztó és általában a kommunikációs csatornák robbanásszerű átalakulása áll, illetve az a folyamat, amely radikálisan átalakítja a kommunikációs iparágat.
A Carnation 15 éve készít digitális, kreatív megoldásokat úttörő ügyfelek részére. A POSSIBLE Games & Innovations neve alatt jegyzi a DieHard hivatalos mobil játékát és a The End App-et is. A cég saját fejlesztésű játékai továbbá a Totoya Creatures hibrid játék, illetve a Wootocracy közösségi oldal is. A Carnation több nemzetközi kreatív díjat is nyert az elmúlt évek során, többek között One Show Silver-t, Golden Hammert, illetve WEBIT Creative Agency of the Year-t is. Magyarországon számos Arany Pengével és Effie-vel tüntették ki az ügynökséget.
13:30-14:00
Selján Márk DLA
3D artist, ipari formatervező, design menedzser – főiskolai docens
Előadás címe: A digitális szobrászat az alkotó igájában
www.markseljan.com
Selján Márk öt műszaki területen eltöltött gyakorlati év után kezdte formatervezői tanulmányait a MOME formatervező szakán. A képzés alatt ismerkedett meg a 3D lehetőségeivel, az ergonómiai figurák hiányosságai sarkallták arra, hogy saját karaktereket építsen. A műszaki- és az organikus 3D modellezés egyformán hangsúlyos szerepet játszik alkotói munkájában. Design menedzseri diplomájában a számítógépes játékfejlesztés folyamatát dolgozta fel. Doktori értekezését a virtuális megoldások alkotói felhasználásáról írta. Formatervezőként főként tömeggyártásra tervez, jellemzően sporteszközöket, filmes kellékeket illetve műszaki konstrukciókat. 3D artistként koncepciókat, anatómiai modelleket, karaktereket és vizualizációkat egyaránt készít. 2010-óta tervez lézeres 3D nyomtatásra, leginkább rozsdamentes acél, viasz és polyamid anyagokra. Használ fotogrammetriát, morphogenesist. Számos esetben kombinálja a műszaki CAD modellezést a digitális szobrászat nyújtotta lehetőségekkel.
Hírek
Szenior Akadémia indul a Budapesti Metropolitan Egyetemen
A Budapesti Metropolitan Egyetem 2024 novemberében előadássorozato …
A Budapesti Metropolitan Egyetem formatervező alumni-ja lett a BIG SEE Product Design Award 2024 győztese
A Nimue intelligens vízminőség-ellenőrző bója nyerte el a 2 …
Második alkalommal vett részt a METU a Design Week Sepsiszentgyörgyön
Design Week Sepsiszentgyörgy 2024. A Budapesti Metropolitan Egyetem 20 …
A Budapesti Metropolitan Egyetem az EAIE éves konferenciáján: Új Lehetőségek a Nemzetközi Együttműködésben
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) immár második alkalommal k …
A METU az Erasmus Programot ünnepelte a nemzetközi #ERASMUSDAYS rendezvénysorozat részeként
2024 októberében a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) ism&eacut …
A Harvard Business School képviselői látogattak el a METU-ra
Október 19-én a Budapesti Metropolitan Egyetem I. épül …
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS KÖNYVBORÍTÓ KÉSZÍTÉSÉRE
A Budapesti Metropolitan Egyetemen (a továbbiakban: METU) belül a Gr …
Zöld CAMPUS Ötletpályázat
A Budapesti Metropolitan Egyetemen (a továbbiakban: METU) belül a Gr …