„Mindenkinek azt kívánom, hogy az egyetemi tanulmányai alatt egy tárgy vagy egy feladat során rátaláljon arra a területre, amiért megdobban a szíve”
Kérdezd a mentort! sorozatunk következő interjújában, a koronavírus járvány miatt elrendelt digitális oktatásban „Év oktatójának” választott Dr. Lukács Rita Phd válaszol Valentin Dóra, a Kommunikáció és médiatudomány mesterszakos nagykövetének kérdéseire. Az interjúból megtudhatod, hogy a Rita szerint valakinek enni adni miért olyan, mint új szempontokra felhívni a figyelmét és melyik a kedvenc reklámja 1997-ből.
Valentin Dóra: Milyen hatással van rád, hogy online tanítasz, meg tudod tartani a motivációdat a mindennapokban?
Lukács Rita: Elég nehéz volt az átállás, hiszen pont az tűnt el a látókörömből, ami miatt igazán szeretek tanítani: a túloldal, azaz a hallgatók. Nagyon más élmény egy webkamerához beszélni és a képernyőn keresztül dolgozni a hallgatókkal, sokkal több energiát éget el és mindenkinek sokkal kimerítőbb. A legtöbbet az segített, hogy tudtam, a "túloldalon" ők legalább annyira magukra vannak hagyatva a félév teljesítésének kihívásaival, mint én. Ezért igyekeztem gyorsan újraszervezni mindent, hogy legalább az órák idejére eltereljem a figyelmüket a mindannyiunkat érintő nehézségekről és még több szórakoztató, elgondolkodtató elemmel, kreatív feladattal gazdagítsam az órai anyagot, illetve igyekeztem még jobban odafigyelni a csoportjaimra. A jó vizsgaeredmények és a pozitív hallgatói visszajelzések alapján úgy érzem, közös erőfeszítéssel egészen jól sikerült túlélnünk az előző félévet. Nagyon hálás vagyok azért, hogy a hallgatói szavazatok alapján az őszi szemeszterben én lettem az egyik "Év oktatója", megható volt látni az eredményeket és a visszajelzéseket.
Mit csinálsz szívesen a szabadidődben? (ami nem kapcsolódik az iskolához)
Lukács Rita: Nagyon szeretek főzni, ez az alkotófolyamat legalább annyira flow-élmény számomra, mint a tanítás. Igazából a folyamat is hasonló: gondos előkészítést követően addig varázsolunk a különböző alapanyagokkal, amíg az egyes alkotóelemek a megfelelő időben belekerülnek az ételbe és szerencsés esetben a végére minden összeáll. Menet közben persze szükség van némi rögtönzésre és kreativitásra, a végeredményt viszont ideális esetben közösen tudjuk élvezni egy asztal körül. Számomra nagyon hasonló dolog valakinek enni adni ahhoz, mint amikor az órák során elméletek és példák segítségével új szempontokra tudom felhívni a hallgatók figyelmét és az óra végére közösen tudjuk rendszerezni a tudásunkat. Nagyon szeretem, amikor ők is aktívan beszállnak "az étel elkészítésébe" és saját ötleteikkel, tapasztalataikkal, meglátásaikkal gazdagítják az órákat. Ilyenkor én is mindig tanulok valami újat, igazából ez az egyik legklasszabb dolog a tanításban: a folyamatos tanulás. És persze ugyanez igaz a főzésre is, ott is nagyon szeretek kísérletezni és tanulni, akárcsak az oktatás során. Mind a kettőben szívem-lelkem benne van, enélkül nekem nem megy.
Tudom, hogy a CSR a szívügyed. Mi az a kampány/projekt, ami ebben a témában megfogott, szerinted nagyon hasznos volt?
Lukács Rita: A CSR valóban nagyon fontos téma számomra, lassan 20 éve elég meghatározó szerepe van az életemben. Egyszer egy egyetemi feladat kapcsán bukkantam rá és azóta nem engedtük el egymás kezét - így lett ez a TDK-dolgozatom, a szakdolgozatom és végül a doktori disszertációm témája is, illetve volt ilyen órám a Corvinuson, a METU-n pedig újra van CSR-kommunikációval foglalkozó tárgyam. Számomra ez egy olyan terület a marketingen belül, amivel nagyon tudok azonosulni. Mindenkinek azt kívánom, hogy az egyetemi tanulmányai alatt egy tárgy vagy egy feladat során rátaláljon arra a területre, amiért megdobban a szíve és amivel igazán szívesen foglalkozik később. Éppen ezért nagyon nehéz csupán egy kampányt vagy projektet kiemelni. Talán az olyan típusú kampányok fognak meg leginkább, amelyeknek a társadalmi személetformálás a célja, tehát hosszabb távú hatást szeretnének elérni. Erre jó példa az Ariel indiai "Share the load" kampánya vagy a hazai jó példák közül a Zewa "Gondoskodni együtt jó" kezdeményezése. Mindkettő az egyenlőbb otthoni munkamegosztásra hívja fel a figyelmet, egészen eltérő kulturális környezetben. Egyébként az IKEA-nak is nemrég készült el egy felmérése ezzel kapcsolatban - nagyon örülök, hogy egy ilyen jellegű téma egyre több cég számára fontos, hiszen az általuk elindított kampányok sok embert elérnek és sokakat elgondolkodtatnak. Szóval, az olyan projekteket kedvelem igazán, amik amellett, hogy az érzelmeinkre hatnak, egyúttal el tudnak indítani valamilyen változást, szemléletváltást is az emberekben.
Ha már marketing, neked mi a kedvenc márkád és kampányod?
Lukács Rita: Nyilván szakmai ártalom :-) A Super Bowl-ra időzített kampányok mindig különlegesek és általában nagyon kreatívak, érdemes végignézni az idei gyűjteményt. Nehéz csupán egy kampányt kiválasztani, de legyen mondjuk, egy viszonylag régi HP nyomtatóreklám a Marsról, 1997-ből! A mai napig imádom, mert rövid, egyszerű, szemléletes, ráadásul az új marsjáró miatt pont aktuális is. Szeretem, ha nem kell túlmagyarázni egy terméket és a fogyasztóknak biztosított előnyeit. Ráadásként még az Air New Zealand repülésbiztonsági tájékoztató videóját említeném meg a Hobbit szereplőivel, ami a legfantasztikusabb, amit ebben a témában valaha láttam. Nagyon szerethető és ügyesen köti össze a légitársaságot a trilógia forgatási helyszíneként megismert szigetországgal.
2021. 04. 01.Hírek
Szenior Akadémia indul a Budapesti Metropolitan Egyetemen
A Budapesti Metropolitan Egyetem 2024 novemberében előadássorozato …
A Budapesti Metropolitan Egyetem formatervező alumni-ja lett a BIG SEE Product Design Award 2024 győztese
A Nimue intelligens vízminőség-ellenőrző bója nyerte el a 2 …
Második alkalommal vett részt a METU a Design Week Sepsiszentgyörgyön
Design Week Sepsiszentgyörgy 2024. A Budapesti Metropolitan Egyetem 20 …
A Budapesti Metropolitan Egyetem az EAIE éves konferenciáján: Új Lehetőségek a Nemzetközi Együttműködésben
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) immár második alkalommal k …
A METU az Erasmus Programot ünnepelte a nemzetközi #ERASMUSDAYS rendezvénysorozat részeként
2024 októberében a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) ism&eacut …
A Harvard Business School képviselői látogattak el a METU-ra
Október 19-én a Budapesti Metropolitan Egyetem I. épül …
HunJam 2024
Harmadik alkalommal kerül megrendezésre Magyarország legnagyo …
Október 6-ig látogatható Tóth Andrej oktatónk veszprémi kiállítása
Tóth Andrej tervezőgrafikus, képzőművész PLAKÁTOK - 20 év című kiállítása a vesz …