Interaktív játékokat alkotnak a METU tervezőgrafika hallgatói a Ludwig Múzeummal
Interaktív játékok felépítésében, megalkotásában, létrehozásában vesznek részt a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) hallgatói a Ludwig Múzeummal közös projekt keretein belül.
Fotó: Ludwig Múzeum
A METU és a LUDWIG Múzeum által közösen bonyolított program célja, hogy az átlag közönséget közelebb hozza a 20–21. századi autonóm, gyakran érthetetlennek, idegennek minősített művészeti tendenciákhoz.
Ennek érdekében a METU művész hallgatói izgalmas projektben vehetnek részt: egy úgynevezett Ludwig Kortárs Játék, Ludwig Hommage, vagy egyéb, témára utaló elnevezésű, interaktív játék felépítésén, megalkotásán, létrehozásán dolgoznak.
Fotó: Ludwig Múzeum
A projektben összesen 27 METU művész hallgató, illetve az Egyetem két oktatója vesz részt: Brittnek Andrea mesteroktató, tervezőgrafikus, vizuális kommunikáció tervezőművész mentor támogatásával 11 Tervezőgrafika MA, 6 Graphic Design MA, illetve 2 Divat- és textiltervezés MA áthallgató diák, Gosztom András oktató vezetésével pedig a Tervezőgrafika BA és Graphic Design BA képzések 8 hallgatója csatlakozott be a projektbe.
2022. őszi szemesztere alatt a METU hallgatóknak egymásra épülő, komplex feladatokat kellett megoldaniuk egy konkrét pályázati beadvány eredményeként. A szemeszterben a hallgatóknak elsőként a Ludwig Múzeum közel 800 darabot számláló kortárs gyűjteményéből az Időgép // Time Machine kurátori válogatás alapján kellett témát választaniuk.
2022. szeptember 21-én egy, kizárólag a METU ezen hallgatói számára szervezett tárlatvezetésen, a fiatal alkotók betekintést nyertek a gyűjtemény kiválasztott műveibe és megismerkedtek az eredeti alkotásokkal, majd a hallgatók ezek közül kiválasztották a számukra leginkább inspiráló, megragadó vagy a legkevésbé érthető, esetleg kényelmetlenséget okozó képzőművészeti objektumot.
Fotó: Ludwig Múzeum
A projekt során a METU hallgatóinak reflektált alkotásokat kellett készíteni, melyek egyfajta – szabadon értelmezhető játék formájában – hivatottak bemutatni a választott műalkotást, a készítés folyamatát, magát az alkotót, a korszak szellemét, ideológiai nézeteit oly módon, hogy a játékos valamilyen formában rekonstruálja, megidézi a tárgyat, grafikát, fotót, festményt.
Az elkészült munkának (játék és csomagolás) vagy az eredeti mű anyagához illeszkedve vagy utalt formában tartalmaznia kellett a műalkotás parafrázisához használandó alapelemeket (zsineg, vászon, textil, falapok, nyomtatványok, csövek, pálcák, kartonok stb.), az eredeti alkotásról, alkotó művészről rövid ismertetőt, a játék leírását, a játszás folyamatát, a lehetséges irányokat, ha szabad asszociációra van szükség, akkor az ahhoz szükséges támpontokat.
Fotó: Ludwig Múzeum
A hallgatóknak 2022. november 2-án prezentálták elsőként köztes terveiket, koncepcióikat a Ludwig Múzeum – kiemelten ezzel a projekttel foglalkozó – kurátorai számára, majd a vélemények, javaslatok alapján folytattuk a munkát és a szemeszter végeztével kész maketteket, komplett prototípusokat készítettek.
Fotó: Ludwig Múzeum
Az egyetemi elvárásainknak megfelelően a legnagyobb körültekintéssel, alapossággal és a véglegesítésre is szánt alapanyagokból készített eredeti méretű prototípusok legjobb minőségben való bemutatásának érdekében az ifjú alkotók a METU kampuszok infrastrukturális lehetőségei - mint a digitális nyomtatás, lézervágás, 3D nyomtatás, egyedi grafikai műhely, asztalosműhely és könyvkötőműhely - mellett speciális alapanyagokat és olykor csak külső nyomdában igénybevehető nyomtatási eljárásokat is alkalmaztak.
Az alkotók minden esetben – az eredeti műalkotásoknál alkalmazott matériákra való utalással együtt – napjaink környezetvédelmi szempontjainak is megfelelni. A fenntarthatóság érdekében – mind a játék, mind pedig a csomagolás esetén – az alapanyagok minőségére (organikus, újrahasznosított, vagy újrafelhasznált) is ügyeltek, csak a legszükségesebb felületek és elemek beépítésére, a jól alkalmazható méretre, sokszorosítás esetén megfelelő, környezetbarát nyomtatási, kivitelezési eljárások alkalmazására.
Mindezeknek megfelelően a METU alkotói 2023. január 17-én személyesen mutatták be a Ludwig Múzeum kurátorai és METU részéről jelenlévő szakemberek számára az összes prototípust és rövid előadás keretében minden hallgató prezentálta a saját koncepcióját, felvetését és célját az egyedi megjelenésű játékával.
Fotó: Ludwig Múzeum
Folytatásként a METU művész hallgatói 2023. februárja folyamán részt vesznek egy hétvégi workshopon a Ludwig Múzeum szervezésében, ahol a nagyközönség találkozhat ezen játékok prototípusával, az állandó kiállítás terében közvetlenül az eredeti műalkotásokkal együtt az érdeklődők láthatják működés közben is a tárgyakat, kipróbálhatják a játékokat. A visszajelzéseket, felvetéseket, kérdéseket összesítve, és a tanulságokat leszűrve a hallgatók tovább tökéletesítik majd alkotásaikat.
A Budapesti Metropolitan Egyetem hosszútávú célja, hogy mindezek alapján a kiválasztott projektek, munkák edukációs céllal a Ludwig múzeumpedagógiai programjában vegyenek részt, illetve minden lehetőséget figyelembe véve az arra alkalmas megoldások több példányos kivitelezés után a Ludwig Múzeum Shop-ban legyenek megvásárolhatóak.
Fotó: Ludwig Múzeum
2023. 01. 30.Hírek
Szenior Akadémia indul a Budapesti Metropolitan Egyetemen
A Budapesti Metropolitan Egyetem 2024 novemberében előadássorozato …
A Budapesti Metropolitan Egyetem formatervező alumni-ja lett a BIG SEE Product Design Award 2024 győztese
A Nimue intelligens vízminőség-ellenőrző bója nyerte el a 2 …
Második alkalommal vett részt a METU a Design Week Sepsiszentgyörgyön
Design Week Sepsiszentgyörgy 2024. A Budapesti Metropolitan Egyetem 20 …
A Budapesti Metropolitan Egyetem az EAIE éves konferenciáján: Új Lehetőségek a Nemzetközi Együttműködésben
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) immár második alkalommal k …
A METU az Erasmus Programot ünnepelte a nemzetközi #ERASMUSDAYS rendezvénysorozat részeként
2024 októberében a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) ism&eacut …
A Harvard Business School képviselői látogattak el a METU-ra
Október 19-én a Budapesti Metropolitan Egyetem I. épül …
HunJam 2024
Harmadik alkalommal kerül megrendezésre Magyarország legnagyo …
Október 6-ig látogatható Tóth Andrej oktatónk veszprémi kiállítása
Tóth Andrej tervezőgrafikus, képzőművész PLAKÁTOK - 20 év című kiállítása a vesz …